Inför sommarsäsongen: Nöjesparkerna ska anställa tusentals

  • Parks and Resorts rekrytering Foto: Gabriel Liljevall

    Den 20 maj slår Furuvik upp sina dörrar. Innan dess ska 280 säsongsarbetare hittas, anställas och utbildas.

  • Parks and Resorts rekrytering Foto: Gabriel Liljevall

    Den stora mängden besökare ställer stora krav på restaurangpersonalen, där det råder brist på kockar.

NYHETER. Nöjesparkerna är mitt i en intensiv rekryteringsprocess till sommaren. Tusentals säsongsarbetare behövs för att fylla positionerna – och flera rekryterar nyanlända. ”Det viktigaste är engagemang och personlighet”, säger Nina Tano, vd på Furuvik.

Parks and Resorts och deras del Sommarland har i flera år arbetat med en satsning på att anställa nyanlända. I fjol anslöt sig även Gröna Lund och Furuvik till det arbetet som fortsatt i år.

– Vi har ett samarbete med Arbetsförmedlingen där vi kommer i kontakt med nyanlända som är intresserade av att jobba hos oss. Vi har även ett program för unga med funktionsnedsättning och en seniorsatsning, säger Nina Tano, vd, Furuvik.Artikeln fortsätter under annonsen

2016 hade koncernen Parks and Resorts, där bland annat Furuvik ingår, haft drygt 100 medarbetare från etableringsprogrammet, unga med funktionsnedsättning och seniorsatsningen.

– Vi hoppas givetvis på att kunna utöka den siffran något till säsong 2017, säger Caroline Lidholm, rekryteringsansvarig på Parks and Resorts.

”Det spelar ingen roll vad som står på cv:et.” är ett vanligt mantra som hos de flesta arbetsgivarna inom branschen.

– För många av våra tjänster behöver man inte ens ha ett cv. Det viktigaste är att du har ett stort engagemang och rätt personlighet. Och under rekryteringen är det lätt att se vilka som har det, säger Nina Tano.

Hon får gehör från Caroline Lidholm.

– Vi vill att våra medarbetare ska spegla våra gästers mångfald och är övertygade om att det skapar bättre service och ett bättre gästmöte.

Nyrekryteringar och ”återvändare”

På Furuvik har man fått in många ansökningar under den tre månader långa ansökningsperioden.

– Vi är tidigt ute med vår ansökningsperiod för att fånga upp så många som möjligt. Vi börjar rekrytera runt 13 december och håller ansökan öppen fram till mitten av mars, säger Nina Tano.

De som blir antagna genomgår en utbildning på Furuvik. Efter utbildningsperioden genomförs en övning känd som ”Genrepet”. Nöjesparken smygöppnar två dagar innan den officiella premiären för 2000 inbjudna gäster. De är familj och vänner till de 280 säsongsarbetarna som står redo att starta sitt första riktiga arbetspass.

En viktig del för nöjesparkernas rekrytering är de återkommande säsongsarbetarna. Ungefär hälften av de som anställs till sommaren kommer att ha jobbat där tidigare. På Furuvik kallas de för ”återvändare”. Återvändarna och deras erfarenhet ger stöd åt de nya medarbetarna. För att få säsongsarbetare att återvända arbetar Furuvik med kampanjer: till exempel utskick av vykort som doftar popcorn och godisklubbor.

– Vi försöker alltid att göra något speciellt för att visa dem hur mycket återvändarna betyder för oss. De är viktiga och våra främsta ambassadörer, säger Nina Tano.

Mässor och sociala medier

Förutom jobbet med att anställa en stor mängd personal under kort tid har det funnits en annan stor utmaning i år. Att hitta kockar. Kneippbyn Resort på Gotland har tampats med utmaningen och varit tvungna att hitta nya lösningar.

– När vi åker upp till Sälen genomför vi intervjuer med de som lämnat in ansökan på hemsidan. Men nytt för oss i år är en mässa som Arbetsförmedlingen håller i. Företag som är intresserade av att anställa personal till sommaren kommer hit istället för att åka runt på egen hand, säger Matilda Runeson, HR-manager på Kneippbyn.

Även koncernen Parks and Resorts har varit tvungna att ta till innovativa metoder. De arbetar aktivt med att synas på plattformar där de tror att kockarna finns. Bland annat har de bedrivit flera kampanjer i sociala medier.

– För att locka kockar arbetar vi med en artikelserie. Varannan månad skriver vi en artikel som har en koppling till våra restauranger. Dessa blir sponsrade inlägg i sociala medier och riktas mot den målgruppen, säger Caroline Lidholm.

Och det verkar ha gett resultat.

– Vi får in många väldigt bra ansökningar så det är full rulle här. Vi kommer att hitta våra stjärnor även i år.

Fakta

Hur många kommer ni behöva anställa till sommaren?

Kneippbyn – 220 personer

Furuvik – 280 personer

Astrid Lindgrens Värld – 450 personer

Liseberg – 600 personer

Gröna Lund – 1300 personer 

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Östersund

Efter många turer: Östersunds-krögare får ha öppet längre

NYHETER.  Mathias Madsen välkomnar beskedet: "En riktigt sportseger!".

Annons
Sturehof, Stureplan 1

Stureplanskrögare: "Det går att bygga om utan massrivningar"

NYHETER. Stureplan kan bli byggarbetplats i 7 år: PG Nilsson har alternativ plan.
Nedläggningshotad skärgårdstrafik

Skärgårdslinjer nedläggningshotade efter SL:s beslut

NYHETER.  Peter Henricson, Strömma: "Det blir ett offentligt monopol".
Scandic störst i Finland

Efter storaffär: Scandic blir störst på finska marknaden

NYHETER. Frank Fiskers om 43 nya hotell: ”Affären är nummer två efter Rica-köpet".
Wildfire, Kolmården 1

Kolmårdens glädjebesked: Wildfire får grönt ljus av kommunen

NYHETER. Fogelmarck: ”Otroligt roligt, en lättnad. Gästerna efterfrågar Wildfire.”
Visita sågar Snabbspåret

Eva Östling riktar skarp kritik mot för långsamt snabbspår

NYHETER. Visitas vd sätter ner foten: "Hitills är resultatet alldeles för dåligt".
Lao Lopes, Harrys Gävle

Krögare i Gävle jublar åt förlängt serveringstillstånd: "Kvitto att vi skött oss"

NYHETER. Lao Lopes, ägare av Harrys får servera alkohol till klockan 03 året ut.
Svensk turism 2016

Så bra gick svensk turism förra året: Omsatte nära 300 miljarder

NYHETER. Men Visitas Eva Östling tror att Sverige kan satsa "ännu mer". 
Susanne Wallin, Haparanda stadshotell

Drömmen blev sann – hon tar över Haparanda Stadshotell

NYHETER. Började jobba som nisse som 16 -åring – nu har Susanne Wallin köpt.
Parks and Resorts

Efter Parks and Resorts rekordår – vill investera mer

NYHETER.  vd Fogelmarck: "Ökade med 3% jämfört med tidigare rekordår".
Taku-Taku 1

Här öppnar landets första veganska snabbmatskedja

NYHETER. Kocken Sebastian Schauermann vill öppna fler enheter.
Flygskatt Eva Östling

Eva Östling: "Regeringen tror inte på sitt eget förslag om flygskatt"

NYHETER. Förvirring kring senaste turerna – USA och Turkiet får rabatt. 
Ligulas nya motell i Älvsjö

Ligulas nya motellkedja tar form

NYHETER. Öppnar enhet nummer två i Älvsjö. 
Frösö Park Arena 1

Frösö Park skapar ny reseanledning – öppnar aktivitetshall

NYHETER. Har inspirerats från parken Woodward i USA.
Restaurang Göteborg, Stockholm 1

Akut brist på krogpersonal i sommar

NYHETER. Ny rapport visar siffror för hotell- och restaurangbranschen. 
Kalmar Årets Sommarstad 2017

De vinner Årets sommarstad – igen!

NYHETER. Turistchefen: "Många känenr en stolthet för staden".
Sundbyholms gästhamn 1

Mälardalen lockar allt fler turister

NYHETER. "Besöksnäringen har mycket stark tillväxt i regionen".
Red Rooster, London 1

Marcus Samuelsson öppnar Red Rooster i London

NYHETER. Tar sitt koncept från Harlem till Europa: "Spännande".
Best Western Strand, Visby 1

Så fullbokad är Almedalsveckan: "Förberedda sen februari"

NYHETER. Hotellen i Visby på högvarv – boenden finns bara kvar utanför muren.
Jimmi Eriksson och Annie Lundin 1

Storslam under NM: Svenska kockar lagade hem dubbla guld

NYHETER. Jimmi Eriksson och Annie Lundin sopade banan i finska Lahti.
Mamma Mia The Party 1

Björn Ulvaeaus tar Mamma Mia The Party till London

NYHETER. Succén från Gröna Lund på export – bygger helt ny byggnad.
Oaxen Krog sommelierer

Svensk krog har en av världens bästa vinlistor

NYHETER. Nu vill Oaxen krog locka internationella vinnördar. 
Snälltåget 1

Extra nattåg förlänger Åres säsong

NYHETER. Turismutvecklaren: "Positivt" – efter nedläggningshotade nattåg.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.