Annons

Jureskog tar revansch med nya burgare

zoom Johan Jureskogs motto är:
Johan Jureskogs motto är: "Livet är för kort för att äta torrt".
NYHETER. Servering två: nya smaker och ännu mera majonnäs. Kändiskocken Johan Jureskog är tillbaka på McDonald’s med nya gourmetburgare – efter tidigare kritikstorm. ”Jag tyckte att det var jättejobbigt att bli kritiserad”, säger han.
Annons

I höst inleder McDonald’s och Johan Jureskog steg två i sitt samarbete. Fem gourmetburgare står med på menyn, en i taget, fram tills i januari. Först ut är vårens succé Jureskog Texas som förra gången sålde slut så ofta att man blev tvungen att ta bort den från menyn. Därefter lanserar de två helt nya burgare med inspirationen från Miami och stadsdelen Little Italy på Manhattan.

Vad det gäller smaken utlovas mer majonnäs och nya smaker med Jureskog-mottot: ”livet är för kort för att äta torrt”.

Senast han kampanjade med McDonald´s fick Jureskog utså vida kritik i kvällspressen. Det var branschkollegan, bagaren Sebastien Boudet som ansåg att Jureskog ”sålde ut sig”.

[LÄS MER]: ”Johan Jureskogs gästspel är inget att skämmas över!”

Vågar du göra fler McDonald’s-burgare efter förra kritikstormen?

– Jag tyckte att det var jättejobbigt att bli kritiserad. Jag hade väl förväntat mig att folk inte skulle förstå och framförallt bli avundsjuka på att jag blir uppmärksammad. Jag är anställd och kontrakterad för att ta fram jäkligt goda burgare till folket och om jag kan hjälpa ge dem med en fantastisk upplevelse så gör det mig lycklig.

Vad har du för tankar om kockkollegor som gör samarbeten med stora kedjor?

– Det är fantastiskt. Just nu är kockar väldigt i ropet. Kan vi hjälpa livsmedelsindustrin med att höja nivåerna ska vi göra det – det är därför vi är här. Fler samarbeten – kör bara! Jag kommer aldrig bli avundsjuk på någon som blir framgångsrik – det är bara att gratulera.

Vad är det svåraste med att göra en god burgare som ska vara funka att bygga i en snabbmatsrestaurang?

– Folk förstår inte hur mycket jobb som ligger bakom. Först kommer jag in och säger vilka smaker jag vill ha fram. Sen stöter man på problem. Ruccola håller sig exempelvis inte fräsch så länge – då får vi titta på något annat. Och det är lite svårt att byta menyn var tredje vecka när man jobbar med tolv tusen människor.

Vilken är den mest oväntade ingrediensen i de nya burgarna?

– Helheten i Jureskog Miami – det är guacamole, paprika, koriander- och limeaioli, pommes pinnes. Den blir sjukt fräsch fast med frasighet som en ny konsistens. Koriander är nog det mest oväntade. Jag skulle vilja ösa på men det finns många som inte uppskattar koriander så mycket. Så det är inte så mycket inte så att folk som hatar koriander kommer inte dö.

Finns det något du aldrig skulle lägga på en burgare?

–Jag är väldigt klassisk egentligen och gillar mina burgare sjukt plain. De bästa burgarna jag ätit har bara varit riktigt bra kött och karamelliserad, stekt lök. En burgare måste ju ändå vara en salt upplevelse. Jag har läst på nätet och sett folk som haft choklad och sådant på sina burgare men det tror jag inte jag skulle kunna ha.

Hur tror du burgarna kommer att sälja?

– Något annat än succé skulle vara jättetråkigt. Vi satsar jättemycket i både passion, tid, svett och tårar.

Hur många burgare har du ätit i framtagningsarbetet?

– Närmre hundra burgare. Sen är det inte hundra nya burgare utan att ändra smakerna. Jag har ätit hundra nya smaker iallafall.