Annons

Karma expanderar internationellt

zoom Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson, tar in nytt kapital och siktar på expansion.
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson, tar in nytt kapital och siktar på expansion.
NYHETER. Matsvinnsappen Karma tar in upp till fyra miljoner euro för att etablera sig internationellt. Tanken är att bli global marknadsledare: ”Vår målsättning är att sätta ett ordentligt fotavtryck och visa att vi har minskat matsvinnet på en global skala”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.
Annons

Karmas affärsidé är att hjälpa restauranger, kaféer och livsmedelsbutiker att sälja osåld mat genom en app. Sedan lanseringen i november 2016 har bolaget etablerat sig i över 20 städer runt om i Sverige och man har 100 000 registrerade användare. Nu tar man in tre till fyra miljoner euro i kapital från riskkapitalbolagen e.ventures och eEquity för att expandera internationellt.

– För oss betyder det här oerhört mycket. Nu kan vi ta klivet ut från den svenska marknaden och utveckla både vår modell och vår tjänst. Vi har många idéer om hur vi kan göra appen ännu bättre och tydligare – och nå fler användare, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.

Investeringen ska användas för fortsatt produktutveckling och etablering i flera europeiska länder, vilka vill Hjalmar Ståhlberg Nordegren inte avslöja.  

Vad har ni för långsiktig ambition?

– Vår målsättning är att sätta ett ordentligt fotavtryck och visa att vi har minskat matsvinnet på en global skala. Vi ska bli marknadsledande på området.