Annons

Längdskidor skapar nytt spår för besökare till Ulricehamn

zoom Åkning som göder turism. Nu arrangeras VM i Ulricehamn.
Åkning som göder turism. Nu arrangeras VM i Ulricehamn.
NYHETER. I helgen står Ulricehamn som värd för världscupen i längdskidåkning: 55 000 besökare på en helg. Och ringar på vattnet en lång tid fram över. Nu satsar Ulricehamn stort på att profilera sig som en vinterdestination. 
Annons

Nu i helgen, den 21-22 januari kommer världseliten i längdskidåkning till Ulricehamns skidanläggning Lassalyckan. Men det är naturligtvis inte enbart världseliten som kommer. Tävlingen lockar ett stort antal besökare, som kommer att göra mer än att ”bara” titta på skidtävling.

– Hela stan påverkas, boenden, restauranger. Det här är något vi jobbat länge för, säger Helena Haglund, som är tf turistchef i Ulricehamn.

 

Turism över kommande år

Under flera år har besöksnäringen i Ulricehamn jobbat för att stärka Ulricehamns varumärke som vinterdestination. Att nu världscupen arrangeras här, i den lilla västsvenska staden, ses som ett kvitto på ett lyckat arbete.

– Det här blir en kvalitetsstämpel, kan världseliten tävla här, då kommer även potentiella turister förstå vilken hög kvalitet vår skidanläggning håller, kommenterar Helena Haglund.

Under senare år har Ulricehamn satsat stort på skidanläggningen Lassalyckan, som också klassats som Västsveriges första Vasaloppscenter av Vasaloppsorganisationen.

– Vi är övertygade om att den här satsningen som nu görs inför världscupen kommer att generera turister för många år framöver. Vi tror och hoppas att de besökare som kommer hit för att se på tävlingarna kommer att få upp ögonen Ulricehamn som skidort och som mysigt besöksmål, säger Helena Haglund.

 

Inte bara fjällen för åkning

Satsningen har naturligtvis varit en kostsam historia, men arrangörerna hoppas få tillbaka de pengar som satsats med råge, lång tid framöver, också sommartid.

I början av januari lanserade Turistrådet i Västsverige, Näringsliv Ulricehamn AB och Ulricehamns Skicenter kampanjen ”Samtidigt i Ulricehamn” som riktar sig till barnfamiljer, Vasaloppsåkare och motionärer i Västsverige.

– De ska bli nyfikna och ytterligare medvetna om hur högkvalitativ skidåkning de kan uppleva på ett rimligt avstånd. Turistrådet Västsverige har tidigare tillsammans med VisitSweden gjort kampanjer som lockat danska skidåkare till Ulricehamn och Västsverige – nu vill vi även uppmärksamma svenskarna på att man inte måste besöka fjällen för bra skidåkning, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation Turistrådet Västsverige i ett pressmeddelande.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...