Annons

Ligulas nya motellkedja tar form

zoom Nu öppnar Motel L i Älvsjö – som en del i Ligulas plan att växa med en ny anläggning per år.
Nu öppnar Motel L i Älvsjö – som en del i Ligulas plan att växa med en ny anläggning per år.
NYHETER. I juni öppnar Motel L i Älvsjö, kedjan Ligula Hospitality Groups andra motell. Nu siktar man högt och vill växa med en ny anläggning per år. ”Vårt mål att växa till en omsättning på 1 miljard kronor i gruppen”, säger vd Uwe Löffler.
Annons

Våren 2014 öppnade Ligula Hospitality Group sitt första Motel L, i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Nu slår portarna upp för kedjans senaste satsning.

– Motel L i Hammarby Sjöstad har haft en beläggning på närmare 80 procent på årsbasis. Det har blivit en riktig framgångssaga och nu hoppas vi på en fortsättning i Älvsjö, säger Mike Kelderer, kommersiell direktör på Ligula Hospitality Group.

Design till lågt pris

Motel L i Älvsjö öppnar under juni, i direkt anslutning till Älvsjö Station och Stockholmsmässan. Motellet har ritats av Krook & Tjäder, och rum och allmänna ytor är designade av konstnären Lisa Bengtsson.

– Det som utmärker motellet är design kombinerat med ett lågt pris. Bokning och betalning sker enbart via vår hemsida och det gör att vi kan ha ett fast pris på 725 kronor per natt.

Det är själva tanken med kedjan.

Fastighetsägare för Motel L i Älvsjö är Botrygg. Kostnaden för bygget interiör väntas landa på upp till 18 miljoner kronor.

Vilka konkurrenter kommer ni att ha?

– Enstaka boutiquehotell som har en bra prisbild, men ingen kedja. Vi kanske kommer att internkonkurrera med Good Morning Hotels prismässigt.

Varför gör ni den här satsningen?

– Tanken är att kedjan ska växa med en ny anläggning per år. Om fem år ser jag framför mig sju hotell. Vi tittar dels på storstäder, men där kan priserna dra i väg. Så vi håller även utkik efter möjligheter i Linköping och Uppsala, till exempel. Det handlar om städer där det finns en reseanledning, säger Mike Kelderer.

 

Vill omsätta 1 miljard

I Ligula Hospitality Group ingår förutom Motel L även Profilhotels, Ronnums Herrgård, Good Morning Hotels och Apartments by Ligula. Under 2016 blev koncernens resultat cirka 45 miljoner kronor och enligt Uwe Löffler, vd för Ligula Hospitality Group, så har motellet i Hammarby Sjöstad bidragit till detta.

– Vårt första Motel L har varit lönsamt sedan start, beläggningen ser fantastisk ut. Det lovar gott inför framtiden.

Vad ser du framför dig?

– Generellt är vårt mål att växa till en omsättning på 1 miljard kronor i gruppen, och vi ligger på 850 miljoner kronor i dag. Vi har ett stort fokus på att växa även utanför Sveriges gränser, säger Uwe Löffler.