Annons

Lista: Hotellföretagen som gått bäst 2015

zoom
NYHETER. Stora svenska hotell växer ytterligare. De tio största ökade i både vinst och försäljning förra året. Ligula Hospitality ökade vinsten mest medan Gothia Towers var bäst på att öka sin försäljning.
Annons

Det är branschtidningen Travel News som varje år kartlägger de 50 största hotellföretagens resultat när nu alla bokslut för förra året har kommit in till Bolagsverket. 

Sammanställningen visar att de 50 största bolagen sammanlagt ökade sin omsättning 2015 med 9 procent till 22,5 miljarder kronor. Sex av de 50 hotellföretagen på listan visade förlust.

Överraskande andraplats

Bäst på att leverera vinst var Scandics svenska verksamhet, med 574 miljoner kronor (operativ vinst, ej efter finansnetto). På andra plats hamnade årets överraskning, Ligula Hospitality, med 270 miljoner kronor i vinst, före både Choices svenska verksamhet, 240 miljoner, och Elite Hotels, 170 miljoner. Förklaringen till att Ligula kunnat vända en förlust på 8 miljoner 2014 till 270 miljoner kronor 2015 är dels skadeståndet från Stockholms stad för avtalsbrottet mot Profilrestauranger och dels reavinsten från försäljningen av de fristående restaurangerna till hotellkoncernen Rasta.

– Men även hotellverksamheten gick bra förra året. 2016 kommer att ge vår högsta operativa vinst någonsin, säger vd Uwe Löffler.

Omsatte 800 miljoner

Ligulas omsättning låg still på 630 miljoner förra året, eftersom intäkterna från restaurangdelen försvann i samband med försäljningen i september. Men intäktstappet vägdes upp av att hotellens försäljning ökade. I år landar omsättningen på knappt 800 miljoner. Även budgethotellkonceptet Motel L i Hammarby sjöstad, som öppnade under 2015, har god lönsamhet.

– Vi hade 90 procents beläggning hela året utom i januari och februari. Vi är rankade nummer åtta bland Stockholmshotellen på Tripadvisor. Vi har gått vår egen väg med fasta priser, som skapar väldig lojalitet och förtroende bland gästerna, säger Uwe Löffler.

Haussad hotellmarknad

Koncernens andra Motel L byggs just nu i Älvsjö, men ytterligare expansion i svenska storstäder får anstå eftersom hotellfastighetspriser och i förlängningen hyrorna skjuter i höjden.

– Jag har inte sett maken till haussad hotellmarknad i storstäderna, så vi siktar i stället på expansion i regionstäder som Linköping, Örebro och Västerås. Där blir kalkylen lite bättre.

Det hotellföretag som växte snabbast förra året var Gothia Towers/Svenska Mässan, där omsättningen ökade med 28 procent till knappt 1,2 miljarder kronor och vinsten fördubblades till 103 miljoner. Mycket tack vare det tredje tornet med 500 nya rum.

– En stor del av försäljningsökningen var kopplad till ökade logiintäkter, som ökade med 118 miljoner till 348 miljoner. Vi har också kunnat locka till oss nya stora internationella mötesaffärer och kongresser med vår betydligt högre hotellrumskapacitet, säger Carin Kindbom, vd för Svenska Mässan och Gothia Towers.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...