Annons

Mälardalen lockar allt fler turister

zoom En plats för snurrande båtturism sommartid är Sundbyholms gästhamn vid Mälaren. Foto: Pierre Pocs
En plats för snurrande båtturism sommartid är Sundbyholms gästhamn vid Mälaren. Foto: Pierre Pocs
NYHETER. Turisterna strömmar till regionen – genom Mälarens kärlek till havet? Ifjol redovisades 917 000 gästnätter i ”4 Mälarstäder”, vilket var en ökning med fyra procent.
Annons

Eskilstuna, Västerås, Enköping och Strängnäs samarbetar över kommungränserna i något som går under parollen 4 Mälarstäder. Ambitionen är att skapa mervärde för de samverkande städerna, dess invånare, företagare och besökare.

Dagbesöken ökade

Och förlitar man sig till statistiken så verkar arbetet gå åt rätt håll. Under fjolåret ökade antalet årsanställda med 11,6 procent jämfört med 2015. Restauranger, resor och transporter samt kultur och tjänster var de tre branscher som stod för flest antal årsverken inom turismnäringen i regionen.

Samtidigt ökade antalet dagbesök från 3,1 till 3,2 miljoner. Stadskvartetten lockade också till 917 000 gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar, vilket var en ökning med fyra procent mot föregående år.

– Besöksnäringen uppvisar en mycket stark tillväxt i regionen. Privatturismen fortsätter att öka vilket bekräftar behovet av fortsatt samarbete mellan städerna för att utveckla antalet reseanledningar. Genom affärssamarbeten över kommungränserna har vi alla möjligheter att lyfta fram och paketera våra otroliga natur- och kulturupplevelser på och intill Mälaren, kommenterar Maria Ringström, destinationsutvecklare för Destination Eskilstuna AB.

 

Värvat kongresser

Affärsresenärer stod för nästan 60 procent av alla gästnätter på hotell i regionen. 

– Både Eskilstuna och Västerås Convention Bureau har under många år arbetat proaktivt med värvning av möten och kongresser. Dessutom har vi en hög koncentration av stora företag i städerna vilket alltid är gynnsamt för besöksnäringen då de genererar affärsresenärer, säger Sofie Lidholm, ansvarig för Västerås Convention Bureau på Västerås Marknad och Näringsliv AB.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...