Annons

McDonald’s uppmaning till Sverige: ”Gör en donken”

zoom Steka burgare – eller lumpen? En undersökning visade att McDonald's har liknande egenskaper som militärtjänstgöring.
Steka burgare – eller lumpen? En undersökning visade att McDonald's har liknande egenskaper som militärtjänstgöring.
NYHETER. Sverige borde ”göra en donken”, uppmanar McDonald's i en ny kampanj. Det handlar inte om att ta igen sig med ett hamburgermål, utan om att ta fasta på företagets modell för nyanställningar för att få till stånd bättre integration.
Annons

Med 210 restauranger och 12 000 medarbetare är McDonald’s en tung aktör på den svenska restaurangscenen. Varje år rekryteras 3 till 4 000 nya medarbetare. För två av fem är anställningen på McDonald’s det första jobbet och ett steg in på arbetsmarknaden. Något som företaget tar fasta på i en ny kampanj där de uppmanar Sverige att ”göra en donken”.

Vad menar ni, Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör McDonald’s Sverige?

– När vi säger att Sverige borde göra en donken så menar vi att fler kanske kan lära av oss och vår arbetsgivarmodell, det vill säga att inte bry sig så mycket om folks bakgrund utan leta efter talang och driv, och sedan kompensera eventuella kunskapsluckor med ”on-the-job-training”, rutiner, struktur, internutbildning och ledarskap.

 

”Precis som lumpen”

I en medarbetarundersökning kopierade man Försvarsmaktens värnpliktsenkät och jämförde resultaten. Det visade sig att ”Donken” utvecklar samma egenskaper som lumpen. De anställda uppgav sig ha blivit stärkta i fråga om ordning och reda, ledarskap, självdisciplin, samarbetsförmåga och chanserna att få jobb i allmänhet. Något som däremot inte alls nämns är matlagning.

– Matlagning är förstås helt centralt för oss, men receptet på riktig goda hamburgare har också visat sig vara receptet för mångfald och integration, säger Raymond Mankowitz.

– Vår poäng är att arbetsgivare som McDonald’s, som rekryterar brett och kompenserar för skillnader i förutsättningar med ledarskap, rutiner och struktur – precis som ”lumpen” – är en viktig lösning på integrationsutmaningar vi har i Sverige i dag.