Annons

Mer än utförs-åk skapade Grönklittsgruppens uppåtkurva

zoom Efter en stark vintersäsong hoppas Grönklittsgruppen på en bra sommar för campingverksamheten.
Efter en stark vintersäsong hoppas Grönklittsgruppen på en bra sommar för campingverksamheten.
NYHETER. Grönklittsgruppens intäkter lyfte rejält under vintersäsongen. Bakom de starka sifforna ligger bland annat ett ökande intresse för längdåkning. "Vi har haft en hajp i flera år. Den planar inte ut – snarare tvärtom", säger Grönklittsgruppens koncernchef Mark Baljeu.
Annons

Efter en stark vintersäsong väntar en sommar där det är upp till bevis för Grönklittsgruppens satsning på camping.

– Vi har svängt över från tyngdpunkt på vintersäsong till sommarsäsong med alla campingplatser vi förvärvat.

Varför?

– Det är ett strategival. Det handlar om lönsamhet och att campingbranschen är inne in en konsolideringfas. SkiStar är vår förebild och att vi vill göra samma resa fast inom camping.

Ska ni köpa fler campingplatser?

– Vi har som uttalat mål att växa med två nya anläggningar om året. Vårt senaste förvärv var Ekerum på Öland. Men vi vill ha lite större anläggningar så vi köper inte vad som helst.

Ni har vuxit med 17 procent första halvåret. Kommer det att hålla i sig?

– Det är en fantastisk siffra. Vi fortsätter att växa bra och bokningsläget för maj till augusti är 27 procent bättre än i fjol.

Är det något som förvånar dig i resultatet?

­– Det som ideligen överraskar oss är att intresset för längdåkning är så starkt och fortsätter öka. Där är betalningsviljan också god.

Vilka anläggningar gynnas?

– Det är Grönklitt specifikt.

Var kommer längdåkarna ifrån där?

– Det är nästan uteslutande svenskar.

Ni gör ett sämre resultat. Vad beror det på?

– Vi har satsat pengar in nya anläggningar men intäkterna därifrån kommer sist under året.

Vilka är era utmaningar?

– Vi hoppas på bra väder. Annars är utmaningen att växa och hitta kompetens till exempel inom restaurang.