FörsĂ€ljningen av husbilar har ökat fem Ă„r i rad â och hittills i Ă„r har försĂ€ljningen av husbilar ökat med nĂ€ra 19 procent. Men nu kan trenden vĂ€nda. Regeringen föreslĂ„r nĂ€mligen höjd fordonsskatt för husbilar och andra tyngre dieselfordon för att minska utslĂ€ppen av koldioxid. För husbilar kan det handla om mer Ă€n en fördubbling av skatten de nĂ€rmaste tre Ă„ren.
â HusbilsĂ€gare Ă€r en vĂ€xande kundgrupp, sĂ„ det kommer naturligtvis fĂ„ konsekvenser för vĂ„ra medlemmar och besöksnĂ€ringen generellt, sĂ€ger Christer Jansson, rĂ„dgivare pĂ„ SCR Svensk Camping.
â HusbilsĂ€garna anvĂ€nder sina fordon mer Ă€n andra campinggĂ€ster och reser under större del av Ă„ret. En konsekvens av förslaget kan bli att fler stĂ€ller av sina fordon under delar av Ă„ret för att fĂ„ ner skatten, vilket gör att det blir svĂ„rare för vĂ„ra medlemmar att förlĂ€nga campingsĂ€songen.
Förslaget kan slÄ hÄrt mot camping och miljö
Christer Jansson tror ocksÄ att förslaget kommer att leda till minskad försÀljning av nya husbilar, vilket kan drabba campingplatserna indirekt.
â Men det Ă€r svĂ„rt att sia om hur stor nedgĂ„ngen blir.
Förslaget rör nya husbilar som registreras efter den 1 juli 2018. Mikael WÄhlund, operativ chef pÄ campingkedjan Nordic Camping & Resort, tror ocksÄ att skatten kommer att hÀmma nybilsförsÀljningen. Han tror att skattehöjningen kan fÄ fler att vÀlja Àldre, mindre miljövÀnliga husbilar.
â Jag tror risken finns att mĂ„nga vĂ€ljer begagnade husbilar och dĂ„ tjĂ€nar man inget pĂ„ den hĂ€r skattehöjningen miljömĂ€ssigt.
Lyx- och miljöskatt
I dag finns det nÀstan 90 000 registrerade husbilar i Sverige. Förra Äret nyregistrerades 5 321 husbilar, vilket ökade antalet med 32 procent. Den kraftiga uppgÄngen i branschen har lett till att allt fler campingplatser investerar och satsar mer pÄ fler husbilsplatser. En av dem Àr GullbrannagÄrdens camping söder om Halmstad.
â Vi mĂ€rker att det Ă€r ett mycket större intresse för husbilar. SĂ„ hĂ€r Ă„rs Ă€r det bara husbilar som kommer, sĂ€ger platschefen Magnus Bylander.
Han menar att det finns tvÄ sidor av förslaget.
â Jag tĂ€nker att det Ă€r en lyx- och miljöskatt, och med tanke pĂ„ det allmĂ€nna miljölĂ€get Ă€r campingbranschen lite utsatt. Det inte det bĂ€sta att Ă„ka runt med stora fordon ur en miljöaspekt. HusbilsĂ„karna Ă€r ofta mĂ€nniskor med stabil ekonomi och de har kanske möjlighet att betala. Jag tror inte det blir nĂ„gon chock för branschen.