Annons

Nytt rekord för Way Out West

zoom Efter förra årets publiksuccé slår Way Out West nytt rekord – med 34 000 sålda biljetter. Foto: Beatrice Törnros
Efter förra årets publiksuccé slår Way Out West nytt rekord – med 34 000 sålda biljetter. Foto: Beatrice Törnros
NYHETER. Med 34 000 sålda biljetter slog Way Out West sitt publikrekord så det sjöng om det. Och för Göteborg har festivalen stor betydelse, framförallt för besöksnäringsföretag. 
Annons

– Festivalen blev fantastiskt lyckad, hela staden lever ju upp under Way Out West. Som vanligt har hotellen varit fullbokade långt i förväg, har man inte bokat i slutet av våren så är det tufft, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co.

 

Gott om folk på krogar

När tredagarsfestivalen Way Out West avslutades under söndagen stod det klart att man slagit publikrekord, med 34 000 sålda biljetter. För stadens hotell och restauranger innebär det ett svårslaget bokningsläge.

– Jag har inte hunnit prata med krögare ännu, men det har varit gott om folk på uteserveringar och restauranger, särskilt nära festivalområdet. Publiken brukar inte gå till finkrogarna, det är lite enklare ställen som gäller.

Festivalarrangören Luger har under åren infört omtalade nyheter som vegetarisk mat och mjölkförbud på området. I år rönte den del som Göteborg & Co jobbat med mycket uppmärksamhet.

– Det som blev riktigt lyckat i år är Stay Out West, det klubbkoncept som arrangören och vi jobbat med för att sprida festivalen ut i staden. För tredje året arrangerades spelningar ute på Bananpiren, på Hisingen, och det kom oerhört mycket folk och det skrevs en hel del om arrangemanget. 

 

Värt mångmiljonbelopp

Way Out West 2016 blev en publiksuccé och årets version slog nytt rekord. Att festivalen kontinuerligt växer beror på att den nischat sig bra, berättar Stefan Gadd.

– Festivalen är ett fenomen och det som är speciellt är att den lockar med spännande ny musik, arrangören är skicklig på att sätta ihop program. De har ett brett axplock av framför allt nyare band. Sedan är det ganska unikt att ha en musikfestival mitt i staden. 

Räknat i pengar, vad är Way Out West värt för Göteborg?

– Det är svårt att säga en exakt siffra, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet undersökte detta år 2010 och då kom man fram till att den turistekonomiska bruttoeffekten var cirka 40 miljoner kronor. I dag rör det sig sannolikt om en betydligt högre siffra, med tanke på hur festivalen vuxit.

För festivalen med sig andra fördelar?

– Att Way Out West testar nya saker gör att den blir omtalad utomlands, det har skrivits mycket om festivalen internationellt och den är ofta med på topp-5-listor. Det har positiv påverkan på bilden av Göteborg. Och att maten som serveras är vegetarisk kommer att ha långsiktiga effekter på köttkonsumtionen, och det stämmer väl med vårt mål att bli en mer hållbar stad, säger Stefan Gadd. 

 

 

Bildtext:

Efter förra årets publiksuccé slår Way Out West nytt rekord – med 34 000 sålda biljetter. Och det skapar högtryck för Göteborgs hotell och restauranger.