Annons

Radisson spa-satsar i nytt samarbete

zoom Jessica Rivle, hotelldirektör på Radisson Blu Scandinavian Hotel, och Pelle Johansson, VD på Hagabadet, slår sin påsar ihop och satsar på spa på hotellet.
Jessica Rivle, hotelldirektör på Radisson Blu Scandinavian Hotel, och Pelle Johansson, VD på Hagabadet, slår sin påsar ihop och satsar på spa på hotellet.
NYHETER. Från Radisson Blu Scandinavian Hotel i Göteborg storsatsar och inleder ett samarbete med spakedjan Hagabadet. På menyn: Drygt 350 nyrenoverade rum, ett premiumspa och en tidsresa från 1600-talet till 2000-talet.
Annons

Snart kommer den moderne konferensgästen kunna göra en tidsresa i raketfart: tillbringa arbetsdagen med att konferera i ett high techinspirerat konferensrum i supereffektiv miljö. Därefter softa en stund i sitt designade rum med känsla av 1930-tal, för att sedan ta hissen några våningar ner och glida in i ett spa med inspiration från 1600-talets Göteborg.

På Radisson Blu Hotel Scandinavian Hotel i Göteborg är den tidsresan snart en möjlighet. I juni påbörjas en renovering av hotellet och samarbetspartner blir Hagabadet.

– I januari kommer renoveringen av 351 rum varav 38 sviter klar. Vårt koncept är som en resa i tiden, från nutid till 1930-talet, säger Jessica Rivle, hotelldirektör.

 

Vill locka fler nöjesgäster

Men egentligen slutar inte tidsresan på 1930-talet. Tar gästen hissen ytterligare en våning ner, till våningen under lobbyn och restaurangen, kommer han eller hon att landa i 1600-talet. Det finns en förklaring till det. I byggnaden finns nämligen lämningar från bland annat Göteborgs stadsmur.

– Hotellet är byggt där förr den norra flanken av befästningsverk bastionen Carolus Nonus Rex låg. Det kommer att vara inspiration från 1600-talets Göteborg, mörkt, mycket tegel och sten, säger Jessica Rivle, som tillsammans med kolleger och hotelledning märkt att det finns en stor efterfrågan på spa bland hotellets gäster, även om de inte gjort någon formell kundundersökning.

Spadelens specialitet kommer att vara vatten i olika former, både salt och sött. Och yoga, förstås, något som den moderna affärsresenären efterfrågar allt mer.

Kommer ni att nyanställa?

– Absolut, om vår satsning på spa påverkar vår beläggning uppåt så kommer vi nyanställa.

Hur mycket satsningen kommer att kosta är inte officiellt, eftersom företaget är börsnoterat. Inte heller hur mycket beläggningen måste öka för att det inte ska bli en förlustaffär. Jessica Rivle verkar dock inte vara orolig. Hon ser satsningen som en möjlighet att bredda sig:

– Vi har redan idag en hög beläggning, men ett önskescenario är att även öka andelen nöjesgäster.