Annons

Rekordökning för kinesiska gästnätter i Stockholm

zoom I januari reste drygt 9000 kineser till Stockholm, vilket är en ökning i antal gästnätter med 82 procent.
I januari reste drygt 9000 kineser till Stockholm, vilket är en ökning i antal gästnätter med 82 procent.
NYHETER. Under januari ökade antalet kinesiska besökare i Stockholm med 82 procent jämfört med samma period i fjol, visar färska siffor från SCB. Bakom utvecklingen ligger en ny direktlinje till Hong Kong och Visit Stockholms arbete med att positionera staden i Kina.
Annons

– Januari visar en ökning av det totala antalet gästnätter med 10 procent. Så det börjar bra i år och det är roligt. Vi hade fina siffror även 2016 och det fortsätter starkt. Vi ser det som en indikation på att det jobb alla gör i besöksnäringen ger resultat, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm.  

Olika skäl bakom utvecklingen

Kina står för den största tillväxten. I januari reste drygt 9000 kineser till Stockholm, vilket är en ökning i antal gästnätter med 82 procent. Det finns olika skäl bakom utvecklingen.

– Vi ser ett ökat intresse från den kinesiska pressen och vi har en ny direktlinje till Hong Kong, som innebär en fördubblad kapacitet jämfört med tidigare. Linjen ökar tillgängligheten och den gör att vi når nya grupper i Kina, säger Thomas Andersson och fortsätter:

– Dessutom hade vi det kinesiska nyåret i januari. Då har kineserna långledigt och många passar på att resa. Det finns också en generell trend att antalet kineser som reser ökar – förra året fick 30 miljoner kineser pass för första gången.

Visit Stockholm har arbetat länge för att positionera Stockholm i Kina.

– Vårt jobb handlar om ökad synlighet och om definierade kampanjer. Vi har gjort satsningar tillsammans med Visit Sweden i samband med etableringen av Hong Kong-linjen. Här har vi bearbetat den kinesiska marknaden med direkta marknadsaktiviteter och parallellt har vi hanterat fler kinesiska pressförfrågningar.

Sla stärka insatserna

Thomas Andersson är övertygad om att det ökade kinesiska intresset kommer att hålla i sig. Men han nöjer sig inte med det.

– Förra året ökade antalet kinesiska besökare med 37 procent och nu fortsätter det, så jag ser positivt på utvecklingen. Bara det att allt fler kineser reser kommer att generera besökare, men det ska vi inte nöja oss med. Om jag ska vara självkritisk så är vår marknadsandel för liten. Den ska växa och då behöver vi stärka våra insatser.

Har ni lärt er något som ni kommer att vidareutveckla framöver?

– Ja, vi måste bli bättre på hemmaplan. Det gäller att göra Stockholm China friendly, och det innebär flera saker: det måste finnas kinesiska frukostar på hotell, bra information på kinesiska och betalningslösningar som används i Kina.

Du ser direktlinjen till Hong Kong som betydelsefull. Planeras fler linjer?

– Vi arbetar tillsammans med Swedavia för att få till fler internationella direktlinjer och det har gett utdelning så här långt. Sedan 2013 har vi fått 15 nya direktlinjer till Arlanda. Så jag har gott hopp om fler linjer till Kina.