Annons

Rekordomsättning för destination Swedish Lapland

zoom Besöksnäringen för destination Swedish Lapland slår rekord.
Besöksnäringen för destination Swedish Lapland slår rekord.
NYHETER. 2015 ökade besöksnäringen inom destination Swedish Lapland med 6,1 miljarder. Det är en ökning med 6 % från föregående år.
Annons

Erica Mattsson vd på Swedish Lapland Visitors Board och ny på sin tjänst ser ljust på framtiden och har som mål att fördubbla omsättningen till år 2020.

– Min huvudsakliga uppgift blir att stötta främst företagarna i besöksnäringen i deras tillväxtambition samt deras lokala destinationer. Vi ser utvecklingen i tre steg. Dels en destinationsutveckling, en affärs- och produktutveckling och slutligen ska vi öka kännedomen om Swedish Lapland och göra dem mer synliga på marknaden.

En hållbar besöksnäring har många vinster

Vad gäller antalet kommersiella övernattningar noterades även här en ny rekordnivå om 3,5 miljoner gästnätter. De privata resorna svarade för 85 % av omsättningen och affärsresenärerna för 15 %.

– Att bygga upp en stark och hållbar besöksnäring har många vinster. Turismen leder bland annat till ett mer diversifierat näringsliv, fler jobb, bättre service till invånarna och kraftigare prisutveckling på småhus. För invånare i mindre orter, i det som brukas kallas glesbygd, erbjuder utvecklingen inom besöksnäringen en chans att stanna på orten. Genom att satsa på hållbarhet och öka intäkten per gäst bygger vi upp värden som finns kvar även i morgon, fortsätter Erica.

Ser du någon riskfaktor?

– Det finns alltid saker som kan hända och omvärldsfaktorer som kan påverka. Allt i från minskat globalt resande. Nu i Sverige har vi fördelen att vi är en säker destination. Men på mer direkt nivå är att transporterna måste fungera, både flygen och tågen. Vi har fått ett stort stöd från de regionala och lokala finansiärerna och så är det viktigt att vi fortsättningsvis kommer att ha ett politiskt stöd, säger Erica Mattsson.