Annons

Rekordsäsong för nöjesparkerna

zoom Rusning. Det är inte bara vädrets förtjänst att nöjesparkerna slår besöksrekord.
Rusning. Det är inte bara vädrets förtjänst att nöjesparkerna slår besöksrekord.
NYHETER. Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts slår besöksrekord för tredje året i rad. Tack vare optimalt tivoliväder, större antal konserter och nya attraktioner gör gruppens flaggskepp Gröna Lund sitt ”all time high”.
Annons

Parks and Resorts med parkerna Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland lockade nära 3 miljoner besökare under årets sommarsäsong. Det är 52 000 fler än i fjol, och betyder besöksrekord för tredje året i rad.

 

Nöjesparkskoncernen har inte bara vädret att tacka för sina siffror. 

 

–Flera saker ligger bakom, men grundläggande är att vi konsekvent har investerat i utbud, kvalitet och personal. Med det är förstås väder, nyheter och konserter som fäller avgörandet ett enskilt år som detta, säger Parks and Resorts koncernchef Christer Fogelmarck.

 

Väderoberoende parker

 

I år har man satsat på ett större konsertutbud och högre gagebudget både på Gröna Lund, Skara Sommarland och Furuvik, samt lanserat nya attraktioner på både Grönan och Furuvik, vilka har dragit fler besökare. Kolmården och Aquaria minskade, med 30 000 respektive 15 000 besökare jämfört med 2016.

 

Ett mål för gruppen, enligt Christer Fogelmarck, är att göra parkerna mindre beroende av väder och vind. Det betyder att utbud och attraktioner ska vara så spännande att man vill besöka oavsett om det är regn eller sol. Själv tycket han att årets Grönan-tillskott, fritt fall-attraktionen Ikaros är ett sådant dragplåster.

 

–Klart jag har åkt den, det är en del av jobbet. Jag älskar den, säger han.

 

Majoriteten av årets tillströmning är från svenska besökare, vilket Christer Fogelmarck menar är anmärkningsvärt eftersom de svenska turistövernattningarna minskade i somras, enligt siffror som nyligen publicerades av Tillväxtverket.

 

309 000 glasskulor

 

Hälften av Parks and Resorts cirka 3 miljoner besökare står Gröna Lund för. Nöjesparken, som i år slog besöksrekord, sålde 168 700 gröna kort, 12 700 guldkort, och lockade 400 000 konsertbesökare under perioden. Inte mindre än 309 000 glasskulor och 95 000 hamburgare krängdes under perioden.

 

Av mat, attraktioner och miljö, vad är viktigast för besökarna?

–Attraktionerna i parkerna krävs för att få uppmärksamhet och locka dit folk, men viktigast för att de ska komma tillbaka är personalen och bemötandet. Vi måste ta hand om besökarna från välkomnandet i dörren till servicen när de köper mat. Framför allt måste vi kunna vända en dålig upplevelse. 

 

Hur mycket har er marknadskommunikation påverkat besökssiffrorna?

–Vi har en utökad kampanjbudget i år. Men vi har också flyttat kommunikationen till digitala medier, vilket betyder att det vi gör och kommunicerar blir mer uppföljningsbart.

 

Fortsatt expansion

 

 

Hur ska ni bräcka detta nästa år?

–Vi ska fortsätta att utöka vår koncertsatsning i Furuvik, där vi också ska öppna ett hotell. Sedan planerar vi för fortsatt expansion av Kolmården och Gröna Lund.

 

Vilken betydelse har våra nöjesparker för den svenska besöksnäringen?

–De har en enorm betydelse, ska vi vara framgångsrika som turistnation måste vi ha ett brett utbud av upplevelser. Nöjesparker kan locka hit specifika målgrupper, som de som besöker oss för att åka en ny bergochdalbana som inte finns någon annanstans, säger Christer Fogelmarck.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...