Så lockar Vallåsen nya åkare

Vallasen Foto: Anders Andersson

Nya på skidor är Gabriela och Edvardo, på besök i Sverige från Brasilien respektive Italien. 

NYHETER. Sportlov betyder högtryck i backarna. Men över hela landet vill skidanläggningar hitta nya besökare. En som arbetar medvetet för det – och med gott resultat – är Vallåsen. Deras viktigaste målgrupp är nybörjarna.

Jesper Malmquist

Alldeles på gränsen mellan Halland och Skåne, utmed Hallandsås norrsluttning, ligger Sveriges sydligast belägna skidanläggning, Vallåsen. I den här delen av landet är snö som ligger kvar på marken någon längre tid sällsynt och Vallåsen är mer eller mindre det enda stället inom rimlig radie för vintersport. Med tanke på latituden borde det egentligen vara omöjligt att ha elva pister och sju liftar här, men siffrorna talar sitt tydliga språk: Förra säsongen såldes 62 000 skiddagar, och under sin bästa säsong hittills har de nått 124 000 skiddagar. Det är jämförbart med exempelvis Säfsen Resort. 

Den ena säsongen är sällan den andra lik, och start- och slutdatum varierar kraftigt. Vallåsens läge gör verksamheten utsatt för vädrets nycker – det kan lika gärna vara regn som snö som kommer från ovan under vinterhalvåret. Artikeln fortsätter under annonsen

– Men danskarna är tåligare än svenskarna, de kommer även om det regnar, säger Jesper Malmquist, platschef på Vallåsen.

Närheten till Danmark gör den sydliga placeringen till något positivt. Här finns fyra miljoner människor inom två timmars radie. I kombination med pigga idéer som lockar nya åkare och en god portion envishet gör det Vallåsen till en framgångsrik anläggning. 

– Antalet åkare är ganska konstant, men näringen har ökat väldigt mycket. Det finns ett intresse av att vara aktiv på sin fritid i dag och att göra något som känns sunt, konstaterar Jesper Malmquist.

Färre skolor gör besök

Fjolårssäsongen för hela landets skidanläggningar blev den bästa någonsin, med en ökad skipassförsäljning på drygt 6 procent jämfört med rekordvintern dessförinnan. Men samtidigt är alla anläggningar, även Vallåsen, angelägna att locka nya skidåkare upp i backarna och utbilda nästa generations åkare. Antalet svenskar ökar, men idag är det färre skolor än tidigare som besöker backarna.

Vallåsens besökare kan lite förenklat delas upp i tre kategorier: De verkliga entusiasterna som alltid kommer tillbaka, de som ska iväg till fjällen eller alperna och vill träna bort den värsta ringrosten innan de ger sig utför brantare backar och så den kanske största gruppen, nybörjarna.

– För många av våra besökare är Vallåsen den första kontakten med sporten någonsin. Då är det jätteviktigt att de får bra information och inte blir dumförklarade, säger Jesper Malmquist. För oss som är inbitna åkare är det en självklarhet hur pjäxorna fungerar, men det är det inte för dem som kommer hit första gången.

Rätt attityd viktigt

Han tipsar sina branschkollegor om att verkligen ta uppgiften att informera ovana åkare på allvar. Det är en av ett par olika saker som de gör på Vallåsen, för att nå målet att alla nybörjare som provar på skidsporten ska fastna och vilja fortsätta. 

Grunden är att ge en bra första upplevelse. När Branäsgruppen köpte anläggningen 2011 började de bygga ut nybörjarbacken så att den fick en naturlig progression i åkningen, från lätt till lite svårare. Och från och med förra säsongen kunde besökarna hyra allt utom handskar och underställ.

– Det blev en riktig succé! Det underlättar insteget för dem som aldrig har provat förut, eftersom de slipper köpa kläder innan de testar. En del kommer hit i jeans och tunna jackor och när de sen blir blöta blir ju upplevelsen inte så bra, säger Jesper Malmquist.

Läget en utmaning

Nya svenskar är en nybörjargrupp som Vallåsen hittills inte riktat in sig på specifikt, även om frågan om hur just de ska kunna inspireras att testa vintersport har varit uppe. 

– Vi märker att vi har väldigt många nysvenskar som kommer hit från Malmö-regionen och vill testa skidåkning, säger Jesper Malmquist. Snö i sig är ju rätt unikt häromkring numera, så bara att få se och vistas i snön blir speciellt. Vi brukar säga att eftersom vi har de sämsta förutsättningarna måste vi vara bäst på att göra snö. Och det vågar jag nog säga att vi är. 

Fakta

3xinkörsportar

I Hammarbybacken i Stockholm håller SK United till och satsningen Vintergration. Två skid­intresserade eldsjälar arbetar för att sänka tröskeln för nyanlända och unga som inte har skidintresserade föräldrar att upptäcka glädjen i skidsporten. De arbetar hittills med en fritidsgård och Sprintgymnasiet och hoppas kunna arbeta fram en modell som andra kan ta efter. idrottonline.se/SKUnited-Skidor

Valles skidskola – digitalt från Skistar. Appen riktar sig till barn från 3–9 år. I den finns en skidskola, det går att träffa nya skidkompisar och spelet ­Valles Åkregelspel kan man spela redan före skidsemestern.  www.skistar.com/sv/skidskola

Friluftsfrämjandet arbetar för att öka intresset för vinteraktiviteter. Bland annat har regionerna skidskolor för alla åldrar.

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Skåne

Rekordmånga danska turister i Skåne

NYHETER. Danska kronan är stark och det lockar till besök.

Annons
Thomas Brühl Visit North

Thomas Brühl digitaliserar besöksnäringen

NYHETER. Visit North utvecklar ny app och plattform.
Kocklandslaget

Svenska Kocklandslaget tog hem segern mot Danmark

NYHETER. Efter landskampsvinsten laddar Svenska Kocklandslaget för VM.
Unga i fjällen

Svenska fjällen trendar bland unga

NYHETER. En ny generation upptäcker fjällen – nu anpassar STF.
kfc

Kedjan KFC växer i Sverige

NYHETER. Fem restauranger med 200 000 gäster per månad.
Torbjörn Wallin

Torbjörn Wallin ska säkra Idre Himmelfjälls framtid

KARRIÄR. Hans mål: 2 600 bäddar inom 500 meter från liften före jul 2019.
Möten

Svenska Möten slår rekord

NYHETER. Allt fler väljer mer okonventionella mötesformer.
Vibeke Raddum

Hon ska ta First in i framtiden

KARRIÄR. Vibeke Raddum vill forma framtidens hotellupplevelser.
Phil's

Så ska kedjan Phil's Burger växa

NYHETER. Ger sig in i konkurrensen på trendkänsliga Söder.
Baljeu

Därför lämnar Baljeu Grönklittsgruppen

NYHETER. ”Vi har diskuterat olika linjer men inte varit oeniga”.
Sayan

Bommar igen Råkultur – det ska Sayan Isaksson göra nu

NYHETER. Stället som banade väg för Stockholms nya sushi-våg stänger.
Fanny Sturén

Så ska Svenska Brasserier satsa på hållbarhet

KARRIÄR. Fanny Sturén blir kedjans första hållbarhetschef.
Karlatornet

Nordic Choice öppnar i Nordens högsta byggnad

NYHETER. Petter Stordalen om supersatsningen: ”Ett unikt projekt”.
Surströmmingsskiva på Tennstopet 2017

Rusning i hundratals till krogens stinkande fest

NYHETER. Gäster kommer från hela världen för att äta surströmming här.
Kebnekaises topp

Allt fler svenskar semestrar i Sverige – Kebnekaise extra trendigt

NYHETER. 25% fler beräknas vilja bestiga Sveriges högsta berg i år.
Way Out West 2017

Nytt rekord för Way Out West

NYHETER. Gav ringar på vattnet för Göteborgs besöksnäring.
Jukka Turku, Elite Hotels 1

Han fick 3 nya arbetsplatser – i ett jobb

KARRIÄR. Jukka Turku blir hotelldirektör för flera Elite-hotell i Malmö.
Fiskeskola på Getnö Gård, Åsnen

Ny nationalpark – ett grönt lyft för Smålands turism

NYHETER. Öppnar 2018: "Liknar ingen annan nationalpark i landet".
Hotellrum

Bra sommarstart för hotellen – trots junivädret

NYHETER. Antal gästnätter ökade med 7,5 procent – flest var privatgäster.
Gothia Towers Osteria

Gothia Towers växer: Öppnar ny restaurang

NYHETER. Med hela 330 sittplatser ska mässan bredda sitt ätutbud.
Kent-turism i Eskilstuna

Kent-turism är Eskilstunas nya melodi

NYHETER. Lockar besökare från hela Sverige – vill resa minnesmärke.
Idre Fjäll 1

Idre går mot supertidig säsong: "Snörekord i oktober"

NYHETER. Ökad efterfrågan ligger bakom höstsatsningen.
Helena Ahldén 1

Går till nytt toppjobb på snabbväxande Pinchos

KARRIÄR. Helena Ahldén blir COO på kedjan som öppnar 16 ställen i år.
Sivans ost

Är det här Nordens bästa matdestination?

NYHETER. Det smakar bättre västerut – enligt Embla Food Awards.
The Steam 11

The Steam Hotel har öppnat: "Helt fullbokat"

NYHETER. Efter stor invigningsfest – bokningsläget över all förväntan.
Skallefteå Airport 1

Nytt trafikrekord på Skellefteå Airport: "Otroliga siffror"

NYHETER. Flyg-vd:n om dubblat resenärsantal – andra månaden i rad.
Lily Bollinger Award 2017

Sommelierer snurrar glasen för prestigetitel

NYHETER. De 3 tävlar om titeln ”Årets Lily Bollinger”.
Äldre

Glöm inte 40 plus: "Äldre är vip!"

NYHETER. Kim Walker värnar om vikten av åldersneutralitet.
Linda Christoffersson

På hennes jobb är det Vilda Västern varje dag

SOMMARINTERVJU. Hon är ny affärsområdeschef på High Chaparral.
Sissie Svärdström

Efter 45 år som servitris: ”Jag har världens bästa jobb!”

SOMMARINTERVJU. Sissie Svärdström: ”Ju krångligare gäst – desto roligare”.
Trädgår'n

Trädgår'n växer så det knakar

NYHETER. Ikoniska Göteborgs-stället ökar omsättningen.
Abba Björn Eva

Björn Ulvaeus: ”För att bli engagerad måste jag känna lust”

EVA MÖTER. ABBA-profilen om hur han tog steget in i besöksnäringen.
Cykel Skåne

Skåne tar hjälp av Australien – ska bli bättre på naturturism

NYHETER. Ska hjälpa besöksnäringen att skapa nya erbjudanden.
Charlotte Skott

Hon har lyft ett flygande samarbete över nationsgränserna

SOMMARINTERVJU. Charlotte Skott är Scandinavian Mountains ansikte utåt.
Sturehof, Stureplan 11.

Efter het debatt – nu har parterna setts i samtal om Stureplanerna

NYHETER. Krögare och fastighetsägare ska diskutera vidare.
Almedalsveckan 2017

Rekordbra siffror för Almedalsveckan – så här kan den växa

NYHETER. Inspiration Gotlands vd: "Varit fullbokat överallt i Visby".
 
Andreas Stenberg

Han blir ny vd för Årets Kock

NYHETER. Andreas Stenberg: ”Ett drömjobb!” 
Ronneby brunn puff

Smart drag för Ronneby Brunn

NYHETER. SM-mästerskap ska locka folk till hela Blekinge.
Petter

”Krogbranschen är en jäkla bra testpilot för unga”

EVA MÖTER. Artisten och krögaren Petter i samtal med Visitas Eva Östling.
Grönklitt snö

Mer vitt i Grönklitt

NYHETER. Säsongen ska förlängas med toppmodernt snösystem.
Björn Hotell

Ekonomen: ”Det blir en bra hotellsommar”

NYHETER. Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen.
Pontus tekniska

Pontus Frithiof öppnar restaurang på Tekniska museet

NYHETER. Strategin: Går från fine dining till mer publika enheter.
Mingel Almedalen

Är det här Almedalsveckans coolaste mingel?

VIMMEL. Kolla in! De var där Visita bjöd in till sina årliga fest.
karma

Karma expanderar internationellt

NYHETER. Tar klivet ut från den svenska marknaden.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.