Annons

Så ska de här nya hotellägarna lyfta sin Almedalsvecka

ALMEDALEN. Gamla Tott hotell i Visby gör sin första Almedalsvecka med nya ägare. Privata middagar och transfer med turisttåget är två av deras usp:ar. ”Eftersom det är första gången för oss måste vi vara extremt väl förberedda”, säger hotellägare Shervin Razani.
Annons

Shervin Razani och Bo Fuglsang tog över Novi Resort, tidigare Tott hotell, förra hösten och är nu redo för sin första Almedalsvecka. Det har inneburit mycket förberedelser.

 

– Eftersom det är första gången för oss måste vi vara extremt väl förberedda och ta in extrapersonal för att kunna leverera en bra upplevelse. En normal högsäsongsvecka är vi runt 60 medarbetare, men nu behöver vi ytterligare tjugo personer, säger Shervin Razani.

 

Han berättar att de anpassat sitt erbjudande för Almedalsbesökare, bland annat handlar det om seminarier med utsikt över havet och privata middagar för styrelsemedlemmar. Man har också egen transportlösning.

 

– Transporterna är en stor utmaning för många, så vi har små turisttåg som kan köra i skytteltrafik mellan området och vår resort.  

 

Hotell till resort

Hotellets beläggning under Almedalsveckan har skjutit i höjden. Den ligger på över 90 procent. Och det ser lika positivt ut under stora delar av juni, juli och augusti. Detta har lett till att man behövt anställa tio personer på årsbasis. 

 

Bakgrunden till utvecklingen är de nya ägarnas satsning på att göra hotellet till en resort.

 

– Tidigare operatörer har koncentrerat sig på högsäsongen och de har marknadsfört sig uteslutande som hotell. Vår tanke är att gästerna aldrig ska ha tråkigt eller behöva lämna stället för att äta, träna eller ägna sig åt olika aktiviteter.  

 

Under det knappa år som de drivit anläggningen har den genomgått en omfattande renovering, totalt har tre miljoner kronor investerats i två nya restauranger samt i en förvandling av strandområdet.

 

– Vi har satsat på att skapa en beach club på internationell nivå. Vi har totalrenoverat området, byggt en ny bar och loungedel och adderat skydd mot väder och vind. Vi har också byggt ett gym och ett kids corner. I nya restaurangen Novi Grill & Beach club serverar vi en internationell meny med grillrätter och hamburgare. I Novi Deli har vi adderat 80 sittplatser och här består menyn av bland annat lamm och pizza.

Lokala råvaror

Shervin Razani berättar att de i köket kommer att fokusera på lokala råvaror.

 

– Jag fascineras över att man inte satsat på gotländska råvaror på Visbys restauranger, varenda matbutik i Stockholm har ju ost och kött från ön. Vi satsar på lokalproducerat och ekologiska produkter, för vi vill gynna lokala entreprenörer och bönder. Exempelvis kommer våra frukostägg från en gård i närheten.

Ambitionen med satsningen är att Novi Resort ska bli en verksamhet som lever året runt.

– Vi har varit duktiga på att positionera oss som resort och tagit in ett bra säljteam och en skicklig hotelldirektör i Marie Herrey. Det innebär att vi kunnat öppna redan vid påsk, tidigare har hotellet slagit upp portarna först vid midsommar. Om vi kan erbjuda konferenser, yogahelger, smakupplevelser och primörveckor så kan vi förlänga säsongen från två till sex månader – ambitionen är att på sikt bli en året runt-anläggning, säger Shervin Razani.