Annons

Scandics nya slår läger i Stockholm

zoom Johan Mata och Claes Benediktsson, fotade i hotellets visningsrum, som likt restaurangen har en rustik känsla.
Johan Mata och Claes Benediktsson, fotade i hotellets visningsrum, som likt restaurangen har en rustik känsla.
NYHETER. I höst öppnar Scandics nya hotellsatsning Downtown Camper på Brunkebergstorg. I restaurangen ska en avslappnad känsla skapas med comfort food, kolgrillar och en lägereld: ”Det blir många rätter som man kan dela på. Vi har plockat element från comfort food i hela världen, särskilt när det gäller grillat”, säger Claes Benediktsson, kökschef.
Annons

Det sömniga Brunkebergstorg börjar vakna till liv. I mars slogs portarna upp för hotellen Hobo och At Six, med Frida Ronges restaurang Tak på översta våningen. Och nu pågår bygget för fullt av Scandics hotell Downtown Camper på andra sidan torget – och även här blir det en restaurang med kända branschprofiler.

 

– Det känns riktigt bra att vara igång, jag tycker att det är kul att vara med och återuppväcka den här glömda delen av staden, säger Johan Mata, Food and Beverage Manager.

 

Claes Benediktsson, som är ny kökschef, håller med.

 

– Det är jätteroligt att vara en del av projektet, jag gillar att man vågar rikta sig mot en annan publik än traditionella Scandic-hotell.

 

Johan Mata har flyttat över från Scandic Anglais, där han ansvarat för mat- och dryckeskoncepten. Claes Benediktsson kommer närmast från tjänsten som kreativ köksmästare på Scandic Continental.

Över öppen låga

Nu visar duon upp det som ska bli Downtown Campers restaurang. Det råder febril aktivitet i den stora och avlånga lokalen: byggarbetare pilar mellan stegar och betongblandare, andra spacklar väggar.

 

– Här ska elden vara när vi öppnar i september, det kommer att bli ett runt bord med eldstad i mitten. Och där i det öppna köket har fläktarna till kolgrillarna just monterats. Det här ligger nära mig, det är en krog jag både vill jobba på och hänga på, säger Claes Benediktsson.

 

Mat- och dryckeskonceptet beskriver han som en kombination av comfort food och grillat.

 

– Det blir många rätter som man kan dela på. Vi har plockat element från comfort food i hela världen, särskilt när det gäller grillat. Men vi menar inte som steakhouse, vi har ett hållbarhetstänk och kommer att servera mycket grönsaker, från bland annat Gotland. Och vad gäller kött så ska vi använda svenska råvaror.

 

Lägereldskänsla

Johan Mata vill inte avslöja vilka rätter som ska serveras, men de kommer att ha en igenkänningsfaktor.

 

– Det ska vara tillgängligt och opretentiöst, alla ska känna sig som hemma. Fokus ligger på att äta tillsammans och därför lyfter vi in eld i betongmiljön, känslan kommer att bli lite som att sitta runt lägerelden.

 

De vänder sig till en bred målgrupp, fortsätter han. Men gästerna kommer att ha en sak gemensamt: att de uppskattar det mer avslappnade. Som gäst ska man känna sig bekväm även i jeans och t-shirt.

Inspirerande samarbete

Hotellprojektet startade i början av år 2016 och sedan en knapp månad har duon arbetat tillsammans. Det är ett väl fungerande samarbete.

 

– Det har fungerat bra redan från början, vi är synkade och får mycket support från våra kollegor inom koncernen, säger Johan Mata. Och Claes Benediktsson fyller i:

 

– Jag tycker att det är inspirerande i det läge vi är i nu, när allt bara är roligt. Just nu sitter vi och spånar idéer.

 

Vad spånar ni kring?

– Jag började fundera på menyn för flera månader sedan, nu har jag kommit så långt att rätterna skulle kunna börja lagas när vi öppnar, men det kan förändras mycket. Just nu tänker jag på hur vi kan få in elden i frukosten, säger Claes Benediktsson.

 

– Oavsett om jag ser en möbel eller äter en viss maträtt, så tänker jag direkt att det här kan vi använda. Jag vaknar ofta halv fem på morgonen och skriver ner något kryptiskt och så jobbar vi vidare på det under dagen, säger Johan Mata.