Annons

Sibyllas vd: ”Vi vill konkurrera med de stora hamburgarkedjorna”

zoom  Under hösten öppnar Sibylla fem nya restauranger och nu är siktet inställt på att konkurrera med de stora hamburgerkedjorna.
Under hösten öppnar Sibylla fem nya restauranger och nu är siktet inställt på att konkurrera med de stora hamburgerkedjorna.
NYHETER. Sibyllas omsättning växte med 38 miljoner på ett år. Och nu under tre höstmånader ska fem nya restauranger öppna. ”Vi vill öka vår omsättning så att vi än mer konkurrerar med de stora hamburgerkedjorna”, säger Joakim Carlsson, Sibyllas vd.
Annons

I oktober öppnade Sibylla tre nya restauranger. I december sker ytterligare två nyetableringar.

– Vi öppnar rekordmånga restauranger och det beror på att vi genomfört åtgärder för att säkra kvalitet och bemötande. Effekten är att vi 2015 ökade omsättningen med 38 miljoner kronor jämfört med året innan och att vi nu bäddat för nyöppningar, säger vd Joakim Carlsson.

Kedjan växer efter handlingsplan

För fyra år sedan tog Sibylla fram en handlingsplan för franchisetagare med 1 200 åtgärdspunkter, så som upprustning av inredning och utbildningar inom service och ledarskap. Efter att detta nu åtgärdas är kedjan redo att växa.

– Vi har legat lågt de senaste åren eftersom våra krav på läge och franchisetagare inte uppfyllts. Nu attraherar vi duktiga personer och fastighetsägare med rätt lägen, så nu kan vi gasa på, säger Joakim Carlsson.

Sagt och gjort. Under andra halvan av oktober gasade Sibylla och öppnade nya restauranger i Östersund, Enköping och i köpcentret Birsta City utanför Sundsvall.

– Drive in-restaurangen i Östersund öppnade i ett trafikintensivt läge och den har blivit populär. I Sundsvall ligger vi i ett växande handelsområde. Alla höstens nyetableringar följer vår utvecklingsplan: att vara där människorna är.

I december etablerar sig Sibylla i Ullared i anslutning till Gekås och dessutom öppnar man en restaurang i Hammarby sjöstad. Att Sibylla öppnar fem nya restauranger på tre månader är ovanligt, berättar Joakim Carlsson.

– Jag hade gärna spridit öppningarna, det blir intensivt med fem stycken. Att det blivit så här beror på att franchisetagarna ansvarar för bygget och de vill dra igång fort. Det är en slump att det blev så många samtidigt.

Vill bli modern restaurang

Enligt SCB:s Restaurangindex för augusti 2016 så har omsättningen för snabbmatsrestauranger ökat med 3,2 procent jämfört med förra året. Sibylla följer den utvecklingenm och med nyetableringarna kommer omsättningen sannolikt att öka.   

Joakim Carlsson beskriver Sibyllas framväxt de senaste tjugo åren som en förflyttning från korvkiosk till restaurang. Och den utvecklingen vill han fokusera på även i framtiden.

– När bensinstationer började sälja korv så förändrades vår marknad. Det krävde att vi anpassade oss, kunderna förväntar sig service och en trevlig miljö i dag. Nu jobbar vi för att bli en modern restaurang och vi har fått med oss våra franchisetagare. De som inte vill förändras har fått plocka ner sina Sibyllaskyltar, det rör sig om ett 30-tal. 

Hur ska du ta Sibylla in i framtiden?

– Vi vill öka vår omsättning så att vi än mer konkurrerar med de stora hamburgerkedjorna, det kräver fortsatta öppningar i bra lägen, exempelvis drive in, och duktiga franchisetagare.