Annons

Skara Sommarland vill locka ung publik till konserter

zoom  I juli sjösätts Skara Sommarlands konsertsatsning ”Sommarland Live!”: tre konserter med bland annat Europe, Stiftelsen och Magnus Uggla.
I juli sjösätts Skara Sommarlands konsertsatsning ”Sommarland Live!”: tre konserter med bland annat Europe, Stiftelsen och Magnus Uggla.
NYHETER. Skara Sommarland investerar drygt tre miljoner kronor i att arrangera spelningar. Tanken är att utöka utbudet på upplevelser och att hitta nya målgrupper: ”Vi vill locka 15 till 25-åringar och även en äldre publik till parken och då är musik en bra väg”, säger Janne Nilsson, vd, Skara Sommarland.
Annons

Fredagen den 2 juni öppnar Skara Sommarland för säsongen och inför premiären har man renoverat parkytorna och campingen. Man lägger i år extra krut på konserter. I juli kommer tre dubbelkonserter med Europe, Stiftelsen och Magnus Uggla att arrangeras i parken.

Vill hitta nya målgrupper

– Tanken med konsertsatsningen ”Sommarland Live!” är att utöka utbudet på upplevelser och att hitta nya målgrupper. Vi vill locka 15 till 25-åringar och även en äldre publik till parken och då är musik en bra väg. Nu sätter vi ihop paket, så att man kan besöka parken på dagen och sedan få ett lägre pris på konserten, säger Janne Nilsson, vd på Skara Sommarland.

Konsertområdet byggs upp på en inhägnad plats mellan parkens tivoli och vattenpark, och när det står klart väntas det rymma 12 000 personer. Området ska handikappanpassas med ramper och en VIP-hylla ska byggas. Tekniken, bland annat en kupolscen med ljud och ljus, hyrs av en lokal leverantör.

– Innanför staketet kommer det finnas catering, så att besökarna kan köpa mat och dryck. Vi planerar även att ha korvvagnar och försäljning av merchandise. För att kunna garantera säkerheten med så många människor på en begränsad yta har vi tagit hjälp av Gröna Lund, som vi kommer att låna säkerhetspersonal av. Vi ska även ta in cirka femtio personer extra under konsertkvällarna, utöver vår befintliga personal.

 

Investerar 3 miljoner

Kostnaden för konsertsommaren beräknas landa på drygt tre miljoner kronor, och merparten av summan kommer att gå till artistgager.

Hur vågar ni investera så mycket?

– Med tanke på vädret gick förra säsongen jättebra, vi hade 253 000 besökare, jämfört med 220 000 året innan. Och det bodde 85 000 personer på vår camping bara i juli, vilket innebär 22 000 gästnätter. Det är inget rekord. Men det har gett oss finansiella muskler att kunna satsa på både konserter och renovering av anläggningen.

Vad har ni för mål med konsertsatsningen?

– Det är att arrangera fyra konserter nästa år, säger Janne Nilsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...