Annons

Skifte på 5-stjärnig camping: ”Det här är en framtidsbransch”

zoom Johanna Fransson tackade nej till en internationell karriär för att komma hem till familjeföretaget Sommarviks camping.
Johanna Fransson tackade nej till en internationell karriär för att komma hem till familjeföretaget Sommarviks camping.
NYHETER. Masterexamen i internationella relationer, en attraktiv praktikplats på UD. Världen låg framför Johanna Franssons fötter. ”Men det är i campingbranschen som jag hör hemma”, säger Johanna, som återvände till familjeföretaget. 
Annons

Johanna Fransson och hennes två syskon Victoria och Alexander är i princip födda på Sommarviks camping utanför Årjäng. Det är här de har växt upp, och ibland skämtar föräldrarna om att campingen är deras första barn.

– Mina föräldrar köpet Sommarvik på 1980-talet och har sedan dess utvecklat den till Värmlands enda femstjärninga campinganläggning. Under åren har verksamheten utökats. Campingen har varit som mitt andra hem, säger Johanna Fransson.

Familjeföretaget ”en livsstil”

Hon och syskonen har, så länge de kan minnas, varit delaktiga i campingverksamheten, och familjeföretaget har blivit en livsstil.

– Jag har lärt mig från grunden. Började med att servera redan som tioåring, jobbade i butiken och i poolbaren. Sommarjobb har det alltid funnits gott om.

Det faktum att hon vuxit upp med två föräldrar som är egenföretagare gjort Johanna till en fullfjädrad entreprenör. Hon lärde sig tidigt att tycka till och ha åsikter, och även att se möjligheter till att utveckla. Och hennes föräldrar lyssnade.

– När jag var 16 grundade jag Sommarviks Kid’s Club, som idag är vårt starkaste varumärke. Jag ritade vår maskot, jag var med och tog fram kids-club-låten och utvecklade konceptet som idag finns på alla våra anläggningar.

Johanna hade campingen i blodet, men under en period såg det ut som om hon skulle göra något helt annat. Hon flyttade till Stockholm och läste internationella relationer, tog examen, och fick praktikplats på UD i hård konkurrens med mängder av andra. Det gick som på räls. Men, halvvägs in på praktiken kom Johanna på andra tankar.

– Det kändes lite … fyrkantigt. När jag växte upp hade jag alla möjligheter att påverka, och det här fick mig att fundera.

Camping är framtiden

Ungefär samtidigt som Johanna började ifrågasätta sin framtid som diplomat började hennes pappa Christer fundera på att gå i pension.

– Då insåg jag hur mycket friheten inom familjeföretaget betyder för mig, berättar Johanna.

Under det gångna året har Johanna sakta med säkert trimmats in i VD-rollen. Till sin hjälp har hon familjen. Familjen jobbar fortfarande i familjerörelsen: systern som ekonom, mamman är controller och brodern sitter i styrelsen.

– Jag ser att campingen är en framtidsbransch. Vi upplever ett väldigt högt tryck, beläggningen ökar. Om jag ska vara med och utveckla campingen ytterligare vill jag gärna ta campingen mot en resortkaraktär, att man kommer till oss, inte bara för att bo, utan också för att uppleva.