Annons

Strålande sommar för landets campingföretag

zoom Bokningsläget på Orsa Camping, som ingår i kedjan Svenska Campingpärlor, är 40 procent högre jämfört med samma tid förra året.
Bokningsläget på Orsa Camping, som ingår i kedjan Svenska Campingpärlor, är 40 procent högre jämfört med samma tid förra året.
NYHETER. Inför sommarsäsongen visar flera av campingföretagen rekordsiffror. Kedjan Svenska Campingpärlor har ökat sitt bokningsläge med 26 procent: ”Våra gäster bokar tre månader tidigare än förr”, säger Helen Arnesson, campingchef.
Annons

Trycket på svenska campingplatser har ökat stadigt de senaste åren. Och efter förra årets rekordsäsong, då SCR Svensk Campings undersökning visade att 95 procent av medlemmarna hade en beläggningsökning, var det få som trodde att bokningsläget skulle överträffas. Men flera vittnar nu om nya toppnoteringar, Svenska Campingpärlor ser en ökning med 26 procent jämfört med förra året.

– Vi är jätteglada över det här. Och vi märker även att våra gäster bokar tre månader tidigare än förr. Det innebär att vi får ökade resurser att fokusera på deras vistelse hos oss, säger Helen Arnesson, campingchef på Svenska Campingpärlor, Grönklittsgruppen.

 

Återkommande gäster

Svenska Campingpärlor driver nio anläggningar. Till exempel Ansia Resort, Orsa Camping, Grönklitts Camping och Mora Camping. Bakgrunden till det goda bokningsläget är till största del deras satsning på återkommande gäster.

– Vi har blivit bättre på att kommunicera med våra befintliga kunder, vi har varit ute i god tid och berättat om nyheter på olika anläggningar och vi har gjort det möjligt att boka tidigt på nätet.

Helen Arnesson berättar att man förvärvat ett antal nya anläggningar de senaste åren, och det påverkar också resultatet. Det handlar om Sunne Camping, Ansia Resort och Duse Udde.

Utöver det har de investerat i nybyggnationer och i renoveringsarbeten.  

– Vi strukturerar ofta om campingplatser, så att gästerna får bättre sjöutsikt, till exempel. Och vi renoverar kontinuerligt upp servicehus och bygger nya stugor. Den senaste tiden har vi utökat vårt produktutbud med allt från barnklubbar till yoga och båtutflykter. I Orsa investerade vi förra året i en ny barnpool.

 

Vad innebär det positiva bokningsläget för er?

 

– Det gör att vi kan frigöra resurser till vissa fokusområden, som våra familjeanläggningar. Här kommer vi att satsa på att barnen ska vara vip-gäster, med roliga aktiviteter. Vi kommer även att se över vår evenemangskalender och våra erbjudanden. Nu ser vi också att antalet husbilar ökar och det vill vi ta vara på. Det handlar exempelvis om att göra det lätt för gästerna att ta sig till och från campingplatsen.

 

 

Ska rekrytera 350

Svenska Campingpärlor kommer att rekrytera 350 personer inför sommarsäsongen och arbetet är i full gång.

 

– Vi gör ett omfattande rekryteringsarbete inför varje säsong. Vi har många som kommer tillbaka till oss och det är vi tacksamma för, det är viktigt att vi kan behålla kompetensen och erfarenheten.

 

 

En annan anläggning som väntas gå mot en ny rekordsäsong är Dragsö Camping i Karlskrona. Här är beläggningen 20 procent högre än samma period förra året.

 

– Det här beror på att vår reception håller öppet året runt och att vi har en väldigt hög klass på våra stugor. Det gör att vi får många hotellgäster som vi inte haft tidigare. Hösten 2016 hade vi fullt fram till mitten av december, säger Thomas Berg, ägare och vd.

 

 Thomas Berg berättar att de satsar på en ny målgrupp för att förlänga säsongen.

 

– Vi har en sportfiskecamp där vi säljer paketfiske med stuga, båt och guide till både svenska och utländska gäster. Vi har jättemånga sportfiskare just nu.

 

Vad har du för känsla kring kommande säsong?

 

– I slutet av maj kommer alla våra stugor att vara bokade för säsongen. På campingsidan finns transitplatser som inte går att förboka, vi har drivit campingen länge och vet hur många sådana platser vi bör ha. Så vi har en väldigt stabil beläggning ända fram till augusti.