Annons

Trots Trumps falska rykte är Sveriges varumärke starkt

zoom Fortsatt bra bokningstryck bland tyska turister som vill resa till Sverige, säger Nils John, landschef för Visit Sweden Tyskland.
Fortsatt bra bokningstryck bland tyska turister som vill resa till Sverige, säger Nils John, landschef för Visit Sweden Tyskland.
NYHETER. Trots spridning av falska rykten i internationell media förblir de tyska turisterna trogna Sverige. Det spår experterna under pågående ITB i Berlin, världens största mässa för turism. 
Annons

Efter Donald Trumps påhittade svenska terrorattack dök i dagarna en ny falsk nyhet upp i sociala medier, planterad av det högerextrema partiet Alternative für Deutschland. Nyheten om att tyska Utrikesdepartementet skulle ha utfärdat en resevarning för Sverige spreds snabbt och trots att tyska UD snabbt avfärdade nyheten hann ambassaden i Berlin få en del frågor om säkerhetsläget i Sverige.

–En kvinna som skrev till oss var orolig och undrade om hon verkligen kunde göra sin planerade resa. Det finns alltid folk som man inte kan övertyga om att det inte är krigstillstånd, säger Josephine Gabler som ansvarar för svenska ambassadens sociala media i Berlin.

 

Varumärket Sverige är starkt

Men i den svenska montern på ITB-mässan i Berlin, världens största mässa för turism, säger man sig inte ha märkt av några negativa konsekvenser av ryktena.

–Bland våra utställare har det pratats en del om det här, men ingen har kommit fram till oss och ställt frågor. Vi märker inte heller att folk avbokar sina resor till Sverige, säger Nils John, landschef för Tyskland på Visit Sweden.

Han påpekar att Sverigebilden fått sig en törn i internationell media förut, utan någon större negativ effekt på turismen.

–För några år sedan skrevs det ju en del om upplopp i förorten. Men varumärket Sverige är starkt i Tyskland, vi har en positiv image. Dessutom avvisade tyska UD direkt ryktena och tyskarna har ett enormt förtroende för sådana institutioner.

 

Ingen oro på ambassaden

Nils John jämför med andra länder som haft långt större imageproblem men nu åter ser en ökning i besöken från Tyskland.

–Egypten till exempel. Dit har tyskarna börjat resa mer igen, även om allt självklart inte är bra i landet rent politiskt ännu. Men man har inte hört några nyheter på ett tag om tumult där och tyskarna glömmer väldigt fort.

På ambassaden är Josephine Gabler inte heller orolig för att ryktesspridningen ska förstöra Sveriges image, men samtidigt tar hon de falska nyheterna på allvar.

–Det är vårt uppdrag att representera Sverige i utlandet, så visst spelar det en roll för oss vad som skrivs. Vi vill helt enkelt se till att inga falska rykten står obesvarade. Vad privatpersoner skriver kommenterar vi inte, men om ett parti i Tyskland går ut med felaktiga påståenden måste man bemöta det.