Annons

Tunnsått med svenska restauranger på prestigelista

zoom
NYHETER. Prestigefyllda restaurangutmärkelsen World’s 50 Best Restaurants börjar räkna baklänges. Redan nu släpper de namnen på ställen som kvalar in på plats nummer 51-100. Här hittas bland annat Magnus Nilssons restaurang Fäviken Magasinet utanför Järpen i Jämtland.
Annons

Listan World’s 50 Best brukar med Guide Michelin räknas som en av de globalt viktigaste i restaurangvärlden. Och namnet till trots så listas fler än 50 restaranger. Nu släpper man plats nummer 51-100 där 11 ställen är helt nya.

 

Fäviken listas 

Magnus Nilssons Fävikens brukar placera sig på listan. Så även i år. Stället blir den bästa svenska restaurangen med plats nummer 57. Svenska kocken Mikael Jonssons restaurang Hedone i Chiswick, sydvästra London, kvalar in på plats nummer 98.

Matjournalisten Mattias Kroon vet hur listor som World’s 50 Best kan påverka ett lands restaurangrykte globalt. Och han ser flera anledningar till att inte fler svenska restauranger återfinns på listan. 

–Detta är förstås tråkigt, eftersom det påverkar inte bara restaurangerna som brukar vara på listan utan all matturism till Sverige och vårt goda matrykte som byggt upp under många år. Dessvärre har vi förmodligen inte en enda svensk restaurang på självaste topp 50, säger matjournalisten Mattias Kroon.

Sverige har fått sämre och sämre placeringar på den här listan under senare år. Enligt Mattias Kroon har det dock inget att göra med att kvalitén hos svensk restaurangbransch skulle ha sänkts.

Vad tror du att det beror på?

–Ytterst handlar inte den här listan om kvaliteten på restaurangerna, utan om kommunikation. Många länder satsar nu enorma resurser på gastronomisk turism, genom statliga turistbyråer och andra associationer. Sverige verkar ha trappat ner rejält på detta, eller kanske använder sig av alltför konventionella metoder? 

 

Sverige måste satsa

Men den största anledningen är att många länder nu satsar enorma resurser på gastronomisk turism, genom statliga turistbyråer och andra associationer. 

–Många internationella matjournalister, kockar och influencers sitter i den här juryn. Sverige och de svenska restaurangerna måste skapa fler och bättre internationella relationer. Visit Sweden var tidigt ute och satsade hårt, med projektet Matlandet Sverige, men det var ett tidsbegränsat projekt och nu märks det tydligt att vi kommunicerat kortsiktigt. Svensk gastronomi och besöksnäring förtjänar en bättre framtid än att bli omkörda helt av betydligt långsammare länder, säger Mattias Kroon.

Han tror att det som lösning krävs kreativitet, resurser och en ny sorts internationell opinionsbildning för att svensk gastronomi ska bli en destination för matintresserade världen över.

Listans resterande topp-50 kommer att lanseras den 5 april under en gala i Melbourne i Australien.