Annons

Turistmål svarar på kritik om Sverige-tävling

zoom Nöjda. Turistmål är tillfreds med utgången av resultatet i sin omröstning.
Nöjda. Turistmål är tillfreds med utgången av resultatet i sin omröstning.
NYHETER. Kritik har riktats mot en tävling om Sveriges bästa turistmål. Nu berättar Annika Dahlkvist, marknadsföringskoordinator för tävlingen, om hur resultatet av de 51 ställena röstats fram.
Annons

Det var efter att Besöksliv publicerade en artikel om Sveriges 51 bästa turistmål, som kritiska röster höjdes. En läsare skrev: ”Gulf i Gråbo, haha – vilket skämt. Oseriös stödröstning märks tydligt”.

[LÄS MER: ”Detta är Sveriges bästa turistmål”]

– Jag tar inte det här som kritik. Att Gulf hamnat på listan beror på att de människor som röstat i vår tävling har fått ett bra bemötande där. Det är många som skriver och nominerar tack vara personalen bakom disken, säger Annika Dahlkvist, marknadsföringskoordinator på Turistmål i Sverige.

Går bara att rösta en gång

Det är tredje gången som söksidan Turistmål utser Sveriges bästa turistmål och aktiviteter, baserat på användarnas röster.

– Omröstningen genomförs genom att vanliga människor skriver till oss på Facebook eller mejlar in och nominerar företag. Och sedan kan vem som helst rösta på tävlingsdeltagarna via mejl eller sociala medier. Det går bara att rösta en gång, säger Annika Dahlkvist.

Vad tycker ni själva om resultatet?

– Vi tycker att det var väldigt bra. Det blev blandat i år, allt från mindre företag till Astrid Lindgrens Värld. Det är jätteroligt, framförallt eftersom vår vision bygger på att lyfta fram mindre företag.