Annons

Vapiano öppnar ny restaurang i Stockholm

zoom Gästmagnet. Vapiano inuti Mall of Scandinavia är den som lockar flest gäster.
Gästmagnet. Vapiano inuti Mall of Scandinavia är den som lockar flest gäster.
NYHETER. Vapiano skördar framgångar och är på väg att öppna sin nionde restaurang i Sverige. ”Det blir centralt i Stockholm”, säger Hanna Mannberg, vd för Vapiano i Sverige.
Annons

Hanna Mannberg räknar med att Vapianos nästa restaurang släpper in de första gästerna i mars eller april nästa år. Det betyder att Stockholm får sin sjunde Vapianoetablering.

Lanserar nytt koncept

I år är det tio år sedan den första svenska Vapiano öppnade på Sturegatan i Stockholm.

­– Vi har haft en fantastisk utveckling sedan Vapiano startade, säger Hanna Mannberg.

Det gäller inte minst den senaste etableringen som gjordes i Solnas köpcentrum Mall of Scandinavia.

– Den drar mest gäster.

Samtidigt jobbar Vapiano med att förnya sig. Restaurangen på Sturegatan har varit stängd ett par månader för ombyggnad. När den öppnar igen den 29 september är det med ett koncept som skiljer sig från den traditionella Vapianorestaurangen. I stället för att stå i olika köer kan man beställa all mat på ett och samma ställe och de som är i samma sällskap kan få den serverad samtidigt.

Designen förnyas också. Det blir en annan typ av bar med förändrad meny och DJ:s

– Vi vill locka fler gäster till baren.

Samtidigt ska mycket av det som är typiskt för Vapiano behållas.

– Vi kommer att ha kvar ett öppet kök, säger Hanna Mannberg.

 

Hämtmat nytt på menyn

Om nya Vapiano på Sturegatan tas emot väl av gästerna väntar förändringar även på andra håll.

– Vi kommer att lära oss och sedan rulla ut det bästa på andra restauranger.

Hämtmat och hemleveranser är andra inslag i Vapianos utveckling. På ett par restauranger går det redan att hämta och beställa mat och under hösten kommer möjligheten att finnas på ytterligare tre enheter.

Vapianos koncept med italiensk mat, tillagad i gästernas åsyn, och självservering till modesta priser tycks alltså gå hem hos svenskarna. Särskilt hos stockholmarna. De enda etableringarna utanför Stockholm är Göteborg och Malmö som har en Vapianorestaurang var. Tidigare fanns ytterligare en restaurang i Malmö men den stängdes 2015.

­– Flödet av gäster blev inte som vi väntat oss, säger Hanna Mannberg.

Hur ser den typiske Vapianogästen ut?

– Vi har en väldigt bred kategori av gäster. Det kan vara familjemiddagen, tjejgänget som går ut och dricker drinkar på fredagen eller arbetskamraterna som går på after work.

 

Stark svensk marknad

Även internationellt går Vapianos koncept hem. Kedjan startades 2002 i Tyskland och har sedan dess vuxit till 186 restauranger i 32 länder vid halvårsskiftet. Företaget noterades på Frankfurtbörsen i somras.

Vapianorestaurangerna drivs på franchisebasis. Den svenska verksamheten startades av Christian Lagerlöf och Magnus Ledin för tio år sedan. Idag drivs den genom ett bolag som är samägt mellan grundarna och börsnoterade Vapiano, som i fjol tog över aktiemajoriteten.

Hur den svenska verksamheten går särredovisas inte av Vapiano. I halvårsrapporten lyfts förvärvet av den svenska verksamheten fram som en drivande faktor i den europeiska försäljningsökningen.

Hos svenska Vapiano är siktet inställt på fler etableringar de kommande åren. Men Hanna Mannberg kan inte säga var och när det sker.

­– Vi tittar hela tiden på nya lokaler och vi tittar också på andra städer, säger hon.