Annons

Visitas lista: Scandic populäraste arbetsgivaren

zoom
"Är det någon gång man ska arbeta på Scandic så är det nu", säger Peter Jangbratt.
NYHETER. Scandic är den mest populära arbetsgivaren i landets besöksnäring. Det visar Visitas nya undersökning, där 2000 yrkesverksamma fått säga hos vem de helst skulle vilja jobba. ”Ett erkännande som det här gör att fler får upp ögonen för oss”, kommenterar Sverigechef Peter Jangbratt.
Annons

Grattis, Peter Jangbratt, Sverigechef på Scandic! Hur känns det?

– Det är väldigt roligt och hedrande att bli utnämnd till branschens bästa arbetsgivare! Vår kultur är en av våra viktigaste strategiska frågor och vi är övertygade om att när vi skapar en arbetsplats där våra medarbetare trivs, utvecklas och känner engagemang, kommer vi att kunna skapa fantastiska hotellupplevelser för våra gäster.

På vilket sätt kan den här placeringen påverka er status som arbetsgivare?
– Jag brukar säga att är det någon gång man ska arbeta på Scandic så är det nu! Det händer otroligt mycket spännande hos oss och för att det ska gå vägen behöver vi också kunna attrahera rätt människor. Jag tror absolut att ett erkännande som det här gör att fler får upp ögonen för oss och vill söka sig till Scandic.

Det är omvittnat svårt att hitta kompetenta medarbetare inom specifika yrken. Hur lyckas ni? Har ni några tips?
– Det finns såklart inga enkla svar på den frågan. Inom vissa av våra yrken handlar det ju om ett faktiskt underskott av människor och då handlar det om att försöka vara det bästa alternativet. Vi försöker arbeta med frågan på flera nivåer. Dels genom att se till att vi har branschens bästa ledare som i sin tur ser till att våra medarbetare har en arbetsplats där de trivs och utvecklas, dels se till att vi har rätt förutsättningar för att kunna rekrytera på ett professionellt sätt. Vi har till exempel precis anställt ett antal rekryteringsspecialister som kommer att hjälpa våra chefer att hitta rätt medarbetare.

När samtliga Sveriges branscher listas på motsvarande sätt toppar Google i popularitet. Vad gör ni för att lyfta er ytterligare som arbetsgivare?  
– Där Google står för spetskompetens inom ny teknologi, står vi för samma spetskompetens inom service. Vi tar vårt ansvar både för våra medarbetare och för samhället där vi har våra verksamheter. Det tror jag är bland några av de saker som gör att vi toppar listan.

 

[Läs hela rapporten här]

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...