• Konsten att ladda ner - semesterträning!

    60-dagarspasset är över. Vi har trots vädret haft en mycket bra sommarsäsong, många, många semesterfirare har besökt oss. Det halvdanna vädret till trots. Senaste veckan har jag sett många uttrycka sin ångest över "hur ska jag kunna ladda upp för jobbet nu". Det tycker jag är ett tydligt och bra tecken på att man verkligen kopplat av och kopplat ned.

    Nu ska jag koppla ned en aning, dvs slå av på takten och ha några dagar i veckan utan köksarbete. Samtidigt som det är oerhört skönt att fokusera på någonting annat än mat, hur mycket ska vi preppa, hur mycket är det bokat, hur många utöver det dyker upp, hur många personal är vi så är det lite ångestladdat att koppla ned. Under den här perioden med högsäsong går jag på till 100% - hela tiden, nåt annat finns inte. Det sista jag tänker på innan jag somnar är hur kvällen varit, hur har det gått, vad blev inte bra, vad blev bra, vad behöver vi till morgondagagen, fick jag med allt på listan osv. Det första jag tänker på när jag vaknar är fortsättning från föregående tankar. 

    Säsongen är kort, den måste bara snurra. Det går inte att koppla av då.

    Men nu drar vi ner på takten lite, skolorna har börjat, många semeserfirare har börjat jobba, några finns kvar i regionen framförallt de utländska gästerna. Men de är inte tillräckligt många för att vi här på landet ska ha öppet varje dag. Vi går in i en mellansäsong.

    Vi har mängder med saker som ligger på hög att göra, färdigställa sista hotellrummet, ta tag i pappershögarna vi odlat under sommaren, planera höstens gåsamiddagar och julborden, planera vinterns remake av de gamla hotellrummen. Ja, listan kan bli hur lång som helst med göromål trots att restaurangen inte är öppen. Då är det viktigt att prioritera nedladdning. Annars går man in i den berömda väggen.

    Hur gör jag då? 

    Jag avsätter minst 2-3 timmar varje dag till mig själv. Jag lägger mig på verandan på en solstol, jag promenerar eller tar en cykeltur med hundarna, åker in till stan och bara strosar och fikar, jag skriver, vi besöker andra restauranger de kvällar vi inte har hotellgäster, vi umgås med vänner och grannar över en kaffe, en middag eller ett glas vin. Men framförallt - jag planerar när jag ska göra mina måsten och där är det jag som bestämmer när det ska göras eftersom det inte styrs av våra öppettider. Vi har 2 veckors absolut semester i september så detta med att ladda ned kallar jag semesterträning. Förmodar att fler småföretagare i besöksnäringen behöver semesterträna efter en högsäsong. 

    Inte helt enkelt, men jag tränar på!

  • Om jag kapar blasten på mina morötter i köksträdgården så slutar de växa.

    Snart är maratonpasset över för den här gången. Vädret till trots så har vi haft en fantastisk sommar, i princip fullbokat på hotellet varje natt vilket genererar matgäster till restaurangen. Även om jag är trött som en gnu med 8 arbetsdagar kvar av passet innan första lediga dagen efter midsommar infaller så är jag mycket nöjd med sommarsäsongen! Jag vet inte hur jag ska hinna "bara vara" en hel dag nästa måndag, skulle tro att dagen slutar med mängder av huvudplanering inför hösten/vinterns remake av våra gamla hotellrum. Smygkikar redan och söker inspiration!

    Jag skördar från köksträdgården var dag, det är lycka att plocka grönskakerna direkt från jorden och använda i köket till kvällens middagsmeny. Morötter och squash i massor är just nu en högproduktiv vara och igår så visade sig de fyra första kronörtskockorna! Jag håller tummarna för att snigeldjävlarna som varit rent av alldeles för många denna sommar inte hittar dit, skulle vara kul att skörda från alla 50 plantorna!

    Den här sommaren har vi varit 10 personer som jobbat här både heltid och deltid, varav 5 personer under 25 år. Ett mycket härligt gäng har serverat, diskat, städat, lagat mat och tagit hand om våra gäster. Hur gör vi nästa sommarsäsong då? Nu när arbetsgivaravgifterna för ungdomar blivit 150% dyrare och vid den tiden 200% dyrare. Det vet vi inte ännu såklart, men de som redan har jobbat här har möjlighet att få nytt kanske, men de som aldrig jobbat här eller aldrig jobbat överhuvudtaget får det nog lite svårare att motivera varför vi ska anställa just den personen. Särskilt som löneskillnaden för oerfaren och erfaren person är liten i förhållande till den handledning som behövs. Det kostar tid att lära upp. Tid är pengar. I vår bransch där snittnettovinsten ligger lågt och verksamheterna är personalintensiva så måste vi vara noga med vilka kostnader vi har. 

    Om vår nettovinst ligger på 3% så betyder det att för varje omsatt 100-lapp så blir det 3kr kvar. Våra styrande politiker tycks tro att de här 3-kronorna är så otroligt många fler så att vi kan ta vilka skattepålagor som helst utan att röras i ryggen, att alla kommer att ha lika mycket personal som förr, i synnerhet oerfaren ung personal som behöver kostsam handledning. Det är så galet att tro som Magdalena Andersson säger att vi måste höja skatterna för att skapa fler jobb. Är det därför man höjer skatt på tobak, för att fler ska röka? Är det därför man höjer skatt på bensin för att fler ska köra bil, speciellt långa sträckor och i stan? Är det därför man har vägtullar in till städer, för att fler ska köra sin egen bil där? Naturligtvis är detta ett styrmedel man vill använda för att minska användning. Varför tror man då att högre skatt på jobb ska göra att fler får jobb? Det går helt emot den skattelogik man annars för i den här regeringen.

    Om vår verksamhet ska behålla sin snittnettovinst med samma personal vi har nu så måste vi omsätta 140tkr mer varje sommarmånad för att täcka kostnaden för den högre arbetsgivaravgiften. Det är ologiskt eftersom verksamheten är maxad så här års så då återstår färre personal och mer jobb till de som blir kvar. Med mer jobb menar jag då en stressigare tillvaro under arbetstid och kanske sämre service till våra gäster. Andra alternativet är att höja priserna med ca 25%, vilket inte kanske leder till samma mängd av gäster och ekorrhjulet är igång. Tillväxten avstannar.

    Vägvalet anser jag vara fel. Efter vår 13:e säsong här så kan jag se en skillnad i vår egen arbetsinsats nu och när vi började. Då var matmomsen på restaurang 25% (12% på inköp) och arbetsgivaravgifterna lika för alla, dvs skyhöga och vi jobbade ständigt. Vi kom först och vi gick sist, vi jobbade varje dag på året, någon vecka unnade vi oss ledigt i januari men annars kämpade vi med öppettider som idag är overkliga för att få in så många kronor som möjligt och betalade minimal lön till oss själva för att kunna ha personal under högäsongen. Vår snittnettovisnt låg på under 1%. Helt galet!

    Idag har vi som småföretagare en drägligare tillvaro där vi kan tillåta oss att ha personal under säsongerna utan att spara ihop till detta innan. Vi kan tillåta oss att inte alltid vara den som jobbar mest, vi kan tillåta oss att ta semester som alla andra och vi kan ta en ledig dag då och då. Jag tror vi blir betydligt trevligare arbetsledare under de förutsättningarna.

    "Om företaget inte kan bära sina kostnader så har det inget existensberättigande". Det är ett argument jag ofta möter när frågan om arbetsgivaravgifter diskuteras. Det finns lagar som berättar när ett företag inte ska finnas längre, det är sant, men att ett företag ska kunna bära vilka kostnader som helst utan att det skapar någon konsekvens är en okunskap som många verkar besitta. För varje kostnad på 3 kr så måste vi sälja för 100 kr oavsett om det är en arbetsgivaravgift eller något annat.

    Trots vårt maratonpass sen midsommar så är jag inte tillnärmelsevis så trött och slut som jag var de första åren här, visst är vi trötta men nöjdheten för att allas arbetsinsats ger en bra tillväxt i vårt lilla företag väger upp detta. Det gjorde det inte i början, då spelade det ingen roll hur vi gjorde, vi kom aldrig längre än att vi precis hade näsan ovanför vattenytan. Och jag är helt övertygad om att fler småföretagare, inte bara i vår bransch, kan skriva under på det!

    Jag tycker det vore på sin plats att Magdalena och gänget inser sitt feltänk, där deras skattepålagor och reformer enbart skapar förutsättningar för färre i jobb och en minskad tillväxt, inte minst i jobbmotorerna som kallas småföretag. Tänk om och gör rätt och tillåt oss småföretagare få fortsätta växa och anställa, sluta mobba oss med att lägga krokben så snart vi börjar tro på oss själva! Om jag kapar blasten på mina morötter i köksträdgården så slutar de växa.

  • Konkurrentens fulspel på Tripadvisor

    Häromdagen blev jag utkallad till matsalen. Det var ett sällskap som firade 80-årskalas. Jag blir alltid lite skakig när gästerna vill tala med mig. Men detta gäng, de ville ge mig en kram som tack för den goda maten! Då kan det kännas värt allt slit, man blir glad, man växer man blir varm ända in i själen och man kan leva på det läääänge! Tack för den kramen!

    Likaväl som man blir glad av en positiv feedback så blir man såklart ledsen när man får negativ kritik. Det är en ständig påminnelse om att man måste göra bättre, man måste rätta till det som är fel och man måste återkoppla. Det gör vi ofta, återkopplar, vi svarar och berättar hur vi åtgärdat det som de var missnöjda med, det vi kan åtgärda. Känslor och hur människor upplever saker är svårare att fixa.

    Sen finns det de som skriver skit för att skada andra och vinna själv. Ikväll har vi upptäckt en recension på Tripadvisor som är skriven av ägaren på hamnkrogen i byn bredvid, Abbekås hamnkrog. Naturligtvis ingen upplyftande recension till oss och några till restauranger i området men däremot en 5-poängare till sin egen verksamhet. Länk till skribenten finner du här http://www.tripadvisor.se/members-reviews/Bj_rn_HAbbek_s

    Om oss skriver han bl a:

    "Ibland slirar det dock, men i ärlighetens namn var det en iskall, svart höstkväll strax före stängningsdags - och då kan ju vad som helst hända, eller hur?"

    "Men numera har den berömda pulsådern Landsvägen - alltså väg 9 - förlorat så mycket trafik till E65:an nio km norröver, att det knappt finns behov för ett gästgiveri längre. En sorglig utveckling, visst, men LITE överspelat är det"

    Han påstår sig varit här i augusti förra året vilket nog inte riktigt stämmer heller. Recensionen är skriven i juni i år, det tog väldigt länge mellan "besök" och tyckande måste jag säga. Naturligtvis så anmäler jag detta till Tripadvisor och kommer sannerligen att synliggöra detta för de andra restaurangerna som blivit nedskrivna av denna krögare i vår närhet.

    Detta är fulspel på hög nivå, oseriösa företagare som inte vågar lita på sin egen verksamhets kvalitet utan måste svärta andra i sin närhet. Illa, illa, det stinker illa. Här på landsbygden är vi alla beroende av business under en kort säsong för att klara resten av året, jag tror på samarbete före fulspel, jag tror alla är vinnare då, både vi själva och våra gäster i kommunen. Men tydligen så tycker inte alla våra konkurrenter det. Bra, då vet vi!

    Jag antar att vi inte är ensamma om att bli utsatta för detta men det här är internets baksida och när människor använder ratingsajter för sin egen vinnings skull så kan man nog ifrågasätta dess värde. Kanske vi ska tacka dessa fulspelare för att de verkligen sätter ljus på ett problem med ratingsajter där du inte behöver verifiera dina besök?

    Jag tror jag ska fortsätta leva på den där kramen i allafall!

    (Uppdatering 28jul 20:54 Efter detta inlägg har de flesta omdömen tagits bort, inkl det om hans egen verksamhet.  Vet inte om det är han själv som tagit bort dessa eller om det är Tripadvisor efter min anmälan om detta. Bloggen har delats friskt och Ystadsallehanda har uppmärksammat detta)

  • Nytt försök med booking.com - deras tunga byråkrati skadar oss.

    Just nu snurrar livet på i en fart som är vanlig under högsäsongen. Jag skickar försenad statistik till SCB, mailar svar till gäster, laddar bilder och borstar tänderna - samtidigt! Mitt liv just nu.
     
    För några år sedan avbröt vi samarbetet med booking.com eftersom vi tröttnade på att inte kunna svara de gäster som lämnade omdömen efter sin vistelse här.
    Vi vill gärna bemöta med vilka förändringar vi gör och vi vill gärna tacka våra gäster. Nu har man gjort det möjligt på booking.com så vi bestämde oss för att testa igen. 
     
    I mitten av juni så tog vi ny kontakt och eftersom det gått några år sedan sist så har det hänt lite på både restaurangsidan och hotellsidan. Vi har fått fler rum, vi har profilerat oss mer på matsidan och vi har ändrat öppettider. Inget märkvärdigt men väl så viktigt för våra gäster att veta innan de anländer för att undvika missförstånd.
     
    Fel information resulterar i en taskig start på vår relation.
     
    17 juni mailade vi en kontaktperson på booking.com. Vi får ju inte ändra text utan att den har granskats av booking. Hon skulle ta tag i våra ändringar på en gång. Men hon drog på semester i 5 veckor och ingen annan kunde gå in på hennes mail. Vi skickade ny info via deras extranet på engelska och på svenska, 4 ggr. Vi har ringt säkert 30 gånger och varje gång får en ny stackare på deras support mig på halsen, för jag börjar bli irriterad. Jag började twittra med de, då blev det helts plötsligt offentligt och det började röra liiiite på sig. De lovade, och lovade men ingen action överhuvudtaget.
     
    Det är ju inte booking.com som får omdömen, det är vi och en start där vi får förklara den felaktiga informationen som gästen fått kräver en hel del extra för att relationen ska bli god.
     
    Idag, den 13 juli, 4 veckor senare får jag besked om att våra öppettider har ändrats. Men bara på engelska, på svenska är den fortfarande felaktig. Man har också medvetet tagit bort information att köket stänger 1 timme tidigare. Jag får samtidigt veta att den textändring om vår anläggning som vi försökt få publicerad med rätt innehåll i 4 veckor inte godkänns, vad som är fel säger man dock inte men jag måste skriva en ny och skicka in igen. Detta är en sjuk byråkrati som skadar oss som kund. men min erfarenhet är att booking.com inte ser oss som kund.
     
    Hur löser vi detta utan att allt adrenalin och energi ska gå åt till att få en jättekoloss till bokningsoperatör att förstå att detta är viktigt, även för de små familjeägda hotellen? Kanske ännu viktigare då vi är så beroende av att våra få 15 rum ska fyllas under en kort period på sommarsäsongen.
     
    Jo, vi mailar ut den korrekta informationen till alla våra gäster samtidigt som vi fortfarande betalar full provision till booking.com som inte vill godkänna den information som vi som hotellägare önskar meddela våra gäster. 
     
    Ja, vi får en hel del bokningar via booking.com och det vet de, men desto viktigare att gästen som är slutkund får korrekt information, det borde ju vara av största intresse även för en så stor organisation som denna. Nu åker jag väl ännu längre ner på listan för att jag går ut med mina synpunkter. 
     
     
  • Otrygga företag kan inte skapa högre sysselsättning

    Fredagen den 26 juni går vi in i bubblan, arbetsbubblan. Vi kommer ut någon gång i slutet på augusti, bleka, trötta och förhoppningsvis nöjda efter en bra säsong. Ett 60-dagarspass med 15-timmarsdagar, något som är vardag för en småföretagare. Säsong 13 som ägare av en 300-årig gästgivaregård har verkligen varit en berg- och dalbana, inte minst när det gäller vilka förutsättningar man ska förhålla sig till. Det gäller att upprätthålla sin envisa entreprenörsanda och vara uppfinnare på sin egen gård.

    Vi är på väg in i en avtalsrörelse och redan nu skallar kraven på att de otrygga anställningarna ska bort, taket på A-kassan ska höjas, och skatterna på jobb och företag når en nivå som är förödande. Naturligtvis vill ingen leva i otrygghet, vi vill alla kunna ha någon slags ekonomisk täckning för våra utgifter även då vi inte har jobbinkomst, men alla reformer man skallar om handlar om de anställda i vårt samhälle, det är så allting är uppbyggt en gång i tiden, och så fortsätter det.

    En tillvaro som småföretagare innebär inte sällan att jobba för två, eller fler då man ofta får kliva in och göra jobbet själv när någon blir sjuk. Om du själv blir långvarigt sjuk och behöver ta det lugnt får du väga detta mot både privat inkomstbortfall som företagets verksamhet. Vikarie för dina många arbetstimmar till marknadsmässig lön är inte att tänka på. Då småföretagaren ofta har en lön som ligger långt under de anställdas kollektivavtal så blir även sjukpenningen därefter samtidigt som verksamheten riskerar att tappa farten. En enorm otrygghet.

    I vår bransch, hotell- och restaurangbranschen jobbar vi med säsonger. Inte minst alla vi som driver verksamhet på landsbygden. En högsäsong då vi ska tjäna ihop pengar för att överleva lågsäsong.Att som företagare bli sjuk under högsäsong kan verkligen vara förödande för verksamheten. Kniven på strupen med andra ord för det är ju inte så att du som småföretagare kan stämpla de dagar som företaget inte har några inkomster, vilket är grunden för att företaget ska betala ut lön. Nu skallar ropen om att visstidsanställningar ska bort, det är otryggt. Ja, kanske det, men nödvändigt för att vår bransch överhuvudtaget ska finnas. Som småföretagare i vår bransch bestäms ditt liv och din verksamhet utifrån så många yttre faktorer såsom väder, valutor, konjunkturer, turistströmmar och inte minst skatter, avgifter och tillstånd. Det svänger, kraftigt, från månad till månad, från vecka till vecka, från den ena dagen till den andra. Då är det nödvändigt att också ha en flexibel personalstab. För det är väl inte så att alla ni som har semester i juli vill byta till januari, eller ni som äter lunch kl 12 vill äta kl 15 för att vi skulle få ett jämt flöde av gäster hela året dygnet runt? Nej, ni vill ha er trygghet.

    Som småföretagare med en hotell- och restaurangrörelse så känner du av varje svängning i omsättning men det är inte det som räknas egentligen utan det är bara ett mått. Ett annat ännu viktigare mått är vad siffran längst ned säger efter att kostnaderna dragits av. Den sk vinsten eller förlusten. Politikers dribblande med momsen, arbetsgivaravgifter, bolagskatter, tillståndsavgifter, energiskatter ger direkta effekter både till viljan, modet och inte minst möjligheten att skapa tillväxt och jobb. Svängningar och otrygghet som detta skapar skulle ingen anställd i vårt land acceptera, men när det drabbar småföretagen så skiter man fullständigt i det från regeringens håll. Vi är inte viktiga. Att hävda att det är fel på affärsidén, som många vänsteranhängare hävdar när en småföretagare har synpunkter på den jobbdödande politiken, är tunna argument då i sådana fall större delen av restaurangbranschen, handeln och inte minst samtliga landsbygdsföretagare skulle drivas med felaktig affärsidé. Men så är ju inte naturligtvis inte fallet, företagarna är inget kollektiv med samma förutsättningar utan istället envisa entreprenörer som vill förverkliga idéer, skapa tillväxt och jobb till sig själv och till andra. Se det istället.

    Regeringens vilja att stänga ute småföretagen är synnerligen uppenbar inte minst när det gäller upphandlingsprocesser. På flera ställen kräver man nu kollektivavtal för att få delta i en upphandling. Många småföretag har inte det då det kan röra sig om familjeföretag. De blir alltså utestängda även om man skulle tänka sig att flera småföretag går ihop om en upphandling. Senaste nytt är att man ska anställa en långtidsarbetslös eller erbjuda praktik. En restaurang som vill vara med i en upphandling faller då direkt eftersom det inte är tillåtet att ha praktikanter under vissa förutbestämda tider som facket bestämt. Hur får vi ihop det här då? Och bara för att man upphandlar betyder väl inte att man behöver mer personal? Och vart tog företagets rätt att bestämma vem man vill anställa och med vilken kompetens vägen? Några exempel på okunskap som skapar både omöjliga förutsättningar och stor otrygghet hos småföretagaren.

    Jag har ställt frågorna till flera av regeringens och socialdemokraternas politiker på twitter. men de svarar ALDRIG när man kommer till frågan om hur deras politik främjar småföretagens tillväxt och jobbskapande. ALDRIG ett svar på den frågan. Det måste ju betyda att regeringen anser att 4 av 5 jobb är totalt oviktiga i vårt land och bättre är att gömma arbetslösheten i statliga åtgärder än att skapa förutsättningar för småföretagen att skapa fler jobb och öka sysselsättningen.

    Politiker i Sveriges regering, våga släppa kontorssolen och debattpodiet och ta möjligheten i kragen för att ta er ut i verkligheten bland småföretagarna under era semestrar för så länge ni inte förstår vad som skapar jobb i ett småföretag så kommer ni att fortsätta fatta förödande beslut för jobben och tillväxten. Så länge som politikens beslut enbart handlar om anställda, industri och ams-åtgärder så kommer inte sysselsättningen i Sverige att öka! Så länge som företagaren och dess verksamhet svävar i otrygghet med ständigt nya förödande beslut så kan ingen planera för tillväxt och jobb, det gynnar ingen.

Om min blogg

"Man kan bli förälskad i mycket men hur ofta blir man det i en gammal förfallen gård från slutet av 1600-talet på den skånska landsbygden? Ja, jag och min man blev det och från att ha varit resebyråägare i Gustavsberg utanför Stockholm blev vi över en helg Gästgivaregårdsägare i Skivarp, Skåne. Vi sålde allt och flyttade. Min hobby blev mitt yrke och idag är jag kocken som rör runt i grytorna. På bloggen får du följa mig i mitt vardagliga arbete som småföretagare med allt vad det innebär av kamp mot myndigheter, underbar personal, upptäcksresande i maten, återkommande gäster, renoveringar och planteringar och tuffa arbetsvillkor m a o en gott- och blandat blogg!

Du kan följa oss på FB facebook.com/SkivarpsGastgivaregard
och du kan följa mig på Twitter - @jeanette_gastis "

Följ via RSS

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons