• Konkurrentens fulspel på Tripadvisor

    Häromdagen blev jag utkallad till matsalen. Det var ett sällskap som firade 80-årskalas. Jag blir alltid lite skakig när gästerna vill tala med mig. Men detta gäng, de ville ge mig en kram som tack för den goda maten! Då kan det kännas värt allt slit, man blir glad, man växer man blir varm ända in i själen och man kan leva på det läääänge! Tack för den kramen!

    Likaväl som man blir glad av en positiv feedback så blir man såklart ledsen när man får negativ kritik. Det är en ständig påminnelse om att man måste göra bättre, man måste rätta till det som är fel och man måste återkoppla. Det gör vi ofta, återkopplar, vi svarar och berättar hur vi åtgärdat det som de var missnöjda med, det vi kan åtgärda. Känslor och hur människor upplever saker är svårare att fixa.

    Sen finns det de som skriver skit för att skada andra och vinna själv. Ikväll har vi upptäckt en recension på Tripadvisor som är skriven av ägaren på hamnkrogen i byn bredvid, Abbekås hamnkrog. Naturligtvis ingen upplyftande recension till oss och några till restauranger i området men däremot en 5-poängare till sin egen verksamhet. Länk till skribenten finner du här http://www.tripadvisor.se/members-reviews/Bj_rn_HAbbek_s

    Om oss skriver han bl a:

    "Ibland slirar det dock, men i ärlighetens namn var det en iskall, svart höstkväll strax före stängningsdags - och då kan ju vad som helst hända, eller hur?"

    "Men numera har den berömda pulsådern Landsvägen - alltså väg 9 - förlorat så mycket trafik till E65:an nio km norröver, att det knappt finns behov för ett gästgiveri längre. En sorglig utveckling, visst, men LITE överspelat är det"

    Han påstår sig varit här i augusti förra året vilket nog inte riktigt stämmer heller. Recensionen är skriven i juni i år, det tog väldigt länge mellan "besök" och tyckande måste jag säga. Naturligtvis så anmäler jag detta till Tripadvisor och kommer sannerligen att synliggöra detta för de andra restaurangerna som blivit nedskrivna av denna krögare i vår närhet.

    Detta är fulspel på hög nivå, oseriösa företagare som inte vågar lita på sin egen verksamhets kvalitet utan måste svärta andra i sin närhet. Illa, illa, det stinker illa. Här på landsbygden är vi alla beroende av business under en kort säsong för att klara resten av året, jag tror på samarbete före fulspel, jag tror alla är vinnare då, både vi själva och våra gäster i kommunen. Men tydligen så tycker inte alla våra konkurrenter det. Bra, då vet vi!

    Jag antar att vi inte är ensamma om att bli utsatta för detta men det här är internets baksida och när människor använder ratingsajter för sin egen vinnings skull så kan man nog ifrågasätta dess värde. Kanske vi ska tacka dessa fulspelare för att de verkligen sätter ljus på ett problem med ratingsajter där du inte behöver verifiera dina besök?

    Jag tror jag ska fortsätta leva på den där kramen i allafall!

  • Nytt försök med booking.com - deras tunga byråkrati skadar oss.

    Just nu snurrar livet på i en fart som är vanlig under högsäsongen. Jag skickar försenad statistik till SCB, mailar svar till gäster, laddar bilder och borstar tänderna - samtidigt! Mitt liv just nu.
     
    För några år sedan avbröt vi samarbetet med booking.com eftersom vi tröttnade på att inte kunna svara de gäster som lämnade omdömen efter sin vistelse här.
    Vi vill gärna bemöta med vilka förändringar vi gör och vi vill gärna tacka våra gäster. Nu har man gjort det möjligt på booking.com så vi bestämde oss för att testa igen. 
     
    I mitten av juni så tog vi ny kontakt och eftersom det gått några år sedan sist så har det hänt lite på både restaurangsidan och hotellsidan. Vi har fått fler rum, vi har profilerat oss mer på matsidan och vi har ändrat öppettider. Inget märkvärdigt men väl så viktigt för våra gäster att veta innan de anländer för att undvika missförstånd.
     
    Fel information resulterar i en taskig start på vår relation.
     
    17 juni mailade vi en kontaktperson på booking.com. Vi får ju inte ändra text utan att den har granskats av booking. Hon skulle ta tag i våra ändringar på en gång. Men hon drog på semester i 5 veckor och ingen annan kunde gå in på hennes mail. Vi skickade ny info via deras extranet på engelska och på svenska, 4 ggr. Vi har ringt säkert 30 gånger och varje gång får en ny stackare på deras support mig på halsen, för jag börjar bli irriterad. Jag började twittra med de, då blev det helts plötsligt offentligt och det började röra liiiite på sig. De lovade, och lovade men ingen action överhuvudtaget.
     
    Det är ju inte booking.com som får omdömen, det är vi och en start där vi får förklara den felaktiga informationen som gästen fått kräver en hel del extra för att relationen ska bli god.
     
    Idag, den 13 juli, 4 veckor senare får jag besked om att våra öppettider har ändrats. Men bara på engelska, på svenska är den fortfarande felaktig. Man har också medvetet tagit bort information att köket stänger 1 timme tidigare. Jag får samtidigt veta att den textändring om vår anläggning som vi försökt få publicerad med rätt innehåll i 4 veckor inte godkänns, vad som är fel säger man dock inte men jag måste skriva en ny och skicka in igen. Detta är en sjuk byråkrati som skadar oss som kund. men min erfarenhet är att booking.com inte ser oss som kund.
     
    Hur löser vi detta utan att allt adrenalin och energi ska gå åt till att få en jättekoloss till bokningsoperatör att förstå att detta är viktigt, även för de små familjeägda hotellen? Kanske ännu viktigare då vi är så beroende av att våra få 15 rum ska fyllas under en kort period på sommarsäsongen.
     
    Jo, vi mailar ut den korrekta informationen till alla våra gäster samtidigt som vi fortfarande betalar full provision till booking.com som inte vill godkänna den information som vi som hotellägare önskar meddela våra gäster. 
     
    Ja, vi får en hel del bokningar via booking.com och det vet de, men desto viktigare att gästen som är slutkund får korrekt information, det borde ju vara av största intresse även för en så stor organisation som denna. Nu åker jag väl ännu längre ner på listan för att jag går ut med mina synpunkter. 
     
     
  • Otrygga företag kan inte skapa högre sysselsättning

    Fredagen den 26 juni går vi in i bubblan, arbetsbubblan. Vi kommer ut någon gång i slutet på augusti, bleka, trötta och förhoppningsvis nöjda efter en bra säsong. Ett 60-dagarspass med 15-timmarsdagar, något som är vardag för en småföretagare. Säsong 13 som ägare av en 300-årig gästgivaregård har verkligen varit en berg- och dalbana, inte minst när det gäller vilka förutsättningar man ska förhålla sig till. Det gäller att upprätthålla sin envisa entreprenörsanda och vara uppfinnare på sin egen gård.

    Vi är på väg in i en avtalsrörelse och redan nu skallar kraven på att de otrygga anställningarna ska bort, taket på A-kassan ska höjas, och skatterna på jobb och företag når en nivå som är förödande. Naturligtvis vill ingen leva i otrygghet, vi vill alla kunna ha någon slags ekonomisk täckning för våra utgifter även då vi inte har jobbinkomst, men alla reformer man skallar om handlar om de anställda i vårt samhälle, det är så allting är uppbyggt en gång i tiden, och så fortsätter det.

    En tillvaro som småföretagare innebär inte sällan att jobba för två, eller fler då man ofta får kliva in och göra jobbet själv när någon blir sjuk. Om du själv blir långvarigt sjuk och behöver ta det lugnt får du väga detta mot både privat inkomstbortfall som företagets verksamhet. Vikarie för dina många arbetstimmar till marknadsmässig lön är inte att tänka på. Då småföretagaren ofta har en lön som ligger långt under de anställdas kollektivavtal så blir även sjukpenningen därefter samtidigt som verksamheten riskerar att tappa farten. En enorm otrygghet.

    I vår bransch, hotell- och restaurangbranschen jobbar vi med säsonger. Inte minst alla vi som driver verksamhet på landsbygden. En högsäsong då vi ska tjäna ihop pengar för att överleva lågsäsong.Att som företagare bli sjuk under högsäsong kan verkligen vara förödande för verksamheten. Kniven på strupen med andra ord för det är ju inte så att du som småföretagare kan stämpla de dagar som företaget inte har några inkomster, vilket är grunden för att företaget ska betala ut lön. Nu skallar ropen om att visstidsanställningar ska bort, det är otryggt. Ja, kanske det, men nödvändigt för att vår bransch överhuvudtaget ska finnas. Som småföretagare i vår bransch bestäms ditt liv och din verksamhet utifrån så många yttre faktorer såsom väder, valutor, konjunkturer, turistströmmar och inte minst skatter, avgifter och tillstånd. Det svänger, kraftigt, från månad till månad, från vecka till vecka, från den ena dagen till den andra. Då är det nödvändigt att också ha en flexibel personalstab. För det är väl inte så att alla ni som har semester i juli vill byta till januari, eller ni som äter lunch kl 12 vill äta kl 15 för att vi skulle få ett jämt flöde av gäster hela året dygnet runt? Nej, ni vill ha er trygghet.

    Som småföretagare med en hotell- och restaurangrörelse så känner du av varje svängning i omsättning men det är inte det som räknas egentligen utan det är bara ett mått. Ett annat ännu viktigare mått är vad siffran längst ned säger efter att kostnaderna dragits av. Den sk vinsten eller förlusten. Politikers dribblande med momsen, arbetsgivaravgifter, bolagskatter, tillståndsavgifter, energiskatter ger direkta effekter både till viljan, modet och inte minst möjligheten att skapa tillväxt och jobb. Svängningar och otrygghet som detta skapar skulle ingen anställd i vårt land acceptera, men när det drabbar småföretagen så skiter man fullständigt i det från regeringens håll. Vi är inte viktiga. Att hävda att det är fel på affärsidén, som många vänsteranhängare hävdar när en småföretagare har synpunkter på den jobbdödande politiken, är tunna argument då i sådana fall större delen av restaurangbranschen, handeln och inte minst samtliga landsbygdsföretagare skulle drivas med felaktig affärsidé. Men så är ju inte naturligtvis inte fallet, företagarna är inget kollektiv med samma förutsättningar utan istället envisa entreprenörer som vill förverkliga idéer, skapa tillväxt och jobb till sig själv och till andra. Se det istället.

    Regeringens vilja att stänga ute småföretagen är synnerligen uppenbar inte minst när det gäller upphandlingsprocesser. På flera ställen kräver man nu kollektivavtal för att få delta i en upphandling. Många småföretag har inte det då det kan röra sig om familjeföretag. De blir alltså utestängda även om man skulle tänka sig att flera småföretag går ihop om en upphandling. Senaste nytt är att man ska anställa en långtidsarbetslös eller erbjuda praktik. En restaurang som vill vara med i en upphandling faller då direkt eftersom det inte är tillåtet att ha praktikanter under vissa förutbestämda tider som facket bestämt. Hur får vi ihop det här då? Och bara för att man upphandlar betyder väl inte att man behöver mer personal? Och vart tog företagets rätt att bestämma vem man vill anställa och med vilken kompetens vägen? Några exempel på okunskap som skapar både omöjliga förutsättningar och stor otrygghet hos småföretagaren.

    Jag har ställt frågorna till flera av regeringens och socialdemokraternas politiker på twitter. men de svarar ALDRIG när man kommer till frågan om hur deras politik främjar småföretagens tillväxt och jobbskapande. ALDRIG ett svar på den frågan. Det måste ju betyda att regeringen anser att 4 av 5 jobb är totalt oviktiga i vårt land och bättre är att gömma arbetslösheten i statliga åtgärder än att skapa förutsättningar för småföretagen att skapa fler jobb och öka sysselsättningen.

    Politiker i Sveriges regering, våga släppa kontorssolen och debattpodiet och ta möjligheten i kragen för att ta er ut i verkligheten bland småföretagarna under era semestrar för så länge ni inte förstår vad som skapar jobb i ett småföretag så kommer ni att fortsätta fatta förödande beslut för jobben och tillväxten. Så länge som politikens beslut enbart handlar om anställda, industri och ams-åtgärder så kommer inte sysselsättningen i Sverige att öka! Så länge som företagaren och dess verksamhet svävar i otrygghet med ständigt nya förödande beslut så kan ingen planera för tillväxt och jobb, det gynnar ingen.

  • Vi färdigställer, vi odlar och vi laddar!

    Tidigare i år berättade jag om våra nysatsningar här på gården, egna odlingar, hönsgård och nya hotellrum. Så, hur gick det då? Jodå, sakerna faller på plats sakta men säkert.

    Vi är i full gång med att färdigställa 2 av de 3 nya hotellrummen, det är bara lite detaljer kvar så ska de vara fullt uthyrningsbara. Men det är ju detaljerna som kan vara det viktiga. Det 3:e rummet hoppas vi står klart i början av juli, men saker och ting går inte alltid som man tänkt sig. Försening orsakad av bl a myndighetstrassel i början av projektet men så ska man inte glömma att gamla hus ofta bjuder på lite överraskningar och med 300 år på nacken så är detta inget undantag! Men snart är vi stolta ägare av 15 hotellrum. Stolt ja, det är jag, vi kom hit till ett slitet hus med 9 hotellrum utan dusch eller wc, snart har vi 15 rum varav 9 med egen dusch & wc!

    Grönsakerna då som vi skulle odla, hur gick det med dem? Jo, som ni vet så är alla frön nerputtade i jorden och vi har vattnat, rensat ogräs, pratat med de små växterna som börjar krypa upp ur jorden. Det är fint att se, framförallt de gigantiska rädisorna i gult, vitt och rött som växer i överflöd! Vad gör man av ett överflöd av rädisor? Strimlar, picklar, river och steker!

    Babyspenaten börjar också bli gigantisk och i överflöd, men det gör inget för det är både gott och tacksamt att servera. Sen väntar jag med spänning på massor med annat men framförallt så hoppas jag att kronärtskockorna sätter lite mer fart, men de behöver nog mer värme än vad denna försommar erbjudit. Men vi ska inte glömma de 3 raderna av jättefin blandsallat som över en natt blev ett skrovmål till de 100-tals snigeljävlarna! Nu har jag straffat dom genom att erbjuda ölbad i massor av pet-flaskor…..

    Örtträdgården växer som aldrig förr!

    Currytimjan

    Timjanblommor

    Hönsgården då? Nja, vi kommer nog inte i mål med det i år. Hönshuset finns, men det ska isoleras, sättas fönster och målas samt att staket och stängsel behövs. Tiden räcker nog inte till det vilket är riktigt synd för visst hade det varit trevligt med egenplockade ägg till frukostgästerna eller en knallgul äggula på vår egna bookmaker med renrostbiff! För att inte tala om sällskapet till gästerna på uteserveringen. Nåja, vi tar det när vi hinner!

    Vår very swedish bookmaker med hembakat surdegsbröd, egenodlad sallat (som inte ska ätas av sniglar), hemslagen dijonmajjo, egenodlade rädisor och persilja, rosastekt renrostbiff och en köpt äggula!

    Men mitt i alla dessa projekt så drar jag på mig en ledsjukdom som gjort vintern lite krånglig. Ni vet när huvet vill mer än kroppen klarar så blir det lätt en konflikt med sig själv. Halvtidssjukskrivning när man driver verksamhet är verkligen inte enkelt, men det har varit tvunget och nu tror jag att den värsta delen snart är över och jag kan återgå till normal arbetstid, vilket har bekräftats av läkare, tester och prover idag! Det är också en nödvändighet nu när säsongen drar igång, då behövs alla händer alla timmar.

    Vi färdigställer, vi odlar och vi laddar för sommarsäsongen och hoppas den blir superbra!

    Olivträdet

    Citronträdet

  • Vad får gästerna med sig?

    Häromdagen gjorde jag en blixtvisit till Stockholm och smet in på Kungshallen för en morgonfika och en glimt av Hötorgsmyllret. Jag kom i dialog med ägaren av kaffeet som hade en diskussion med en annan krögare på hallen. De hade olika synpunkter på vem som ägde vad, han berättade även att han beställer mellan 20-40 nya latteskedar, per vecka. Att de två krögarna var oense om vem som ägde vad beror kanske på att gästerna handlar hos den ena och inmundigar sina inköpta godsaker hos en annan och då hamnar det i fel diskkorg. Men att latteskedar försvinner har kanske också en annan förklaring.

    Jag läste här på Besöksliv artikeln om vad gästerna glömmer på hotell, se länken och det får mig genast att reflektera över vad gästerna glömmer att lämna tillbaka, eller rättare sagt vad som är populärt att plocka med sig från ett hotell eller en restaurang.

    För ett antal år sedan hade vi hela hotellet fullt med japaner och på morgonen innan de skulle åka så var det ett himla spring till receptionen för att fråga efter toalettpapper. Lite förfärade var vi ju då eftersom det måste innebära att vi glömt att fylla på i varenda rum....nja, så var det ju inte. Det var toppenpopulära varor att ta med hem och ersätta med deras glansiga toapapper. 

    En morgon när vi serverade frukost så saknade vi något i hotellets entréhall. En stol. Den hade uppenbarligen fått levande ben under natten och försvunnit. Spännande då alla hotellgäster var ner och åt frukost på morgonen och vi funderade då på vem som hade plockat ner den i bagaget under natten.

    Drickspengar är personalens väl förtjänta slantar. En sommarkväll för några år sedan då vi hade omänskligt mycket gäster och personalen slet verkligen hårt. Det gjorde de bra eftersom dricksglaset fylldes på och blev rågat. Alla var så trötta när vi stängde så glaset stod kvar lika välfyllt på morgonen efter vid frukosten. Tyvärr så var glaset tomt när frukosten var klar och hotellgästerna hade checkat ut. Så jobbigt detta blir, att sätta fingret på vem som "lånat" personalens pengar är en känslig historia. Någon timme senare så hittade vi en lapp som hade legat i glaset, en lapp med summan som någon räknat ihop under kvällen. Lappen låg på gästparkeringen och just där så vet vi tyvärr vem som parkerat. Trist historia.

    Galgar är också en populär pryl att låna med sig hem. Vet inte hur många galgar som vi köper och som byts ut till trådiga saker från kemtvätten. Man ska definitivt ha såna galgar utan krok, men det har inte vi.....

    Godis med papper på julbordet var vi snabba att ta bort, det blir kladdigt i handväskan om man fyller den med godis utan papper...

    I restaurangen så är snapsglasen särskilt vänliga att ta med sig, speciellt de som har en reklamlogga på sig. Men även en liter stor ölsejdel kan få plats i bakfickan. Om man snor en sån så är det ialla fall osmart att lägga upp på Facebook och skryta över att man kommit över en av dessa. Iallafall om man bor på en liten ort som Skivarp där vi är enda krogen som har detta ölvarumärke.....

    Nu är ju dessa "lån" inte vardag, utan mest ett undantag som ett fåtal gäster sysslar med, kanske en sport hos några att samla på på prylar från krogar. Jag är inte skuldfri, i mina ungdomsdagar då jag reste en hel del hade jag som sport att ha en tesked från varje flygbolag jag reste med.

    Är du skuldfri eller har du samlat på dig något?

Om min blogg

"Man kan bli förälskad i mycket men hur ofta blir man det i en gammal förfallen gård från slutet av 1600-talet på den skånska landsbygden? Ja, jag och min man blev det och från att ha varit resebyråägare i Gustavsberg utanför Stockholm blev vi över en helg Gästgivaregårdsägare i Skivarp, Skåne. Vi sålde allt och flyttade. Min hobby blev mitt yrke och idag är jag kocken som rör runt i grytorna. På bloggen får du följa mig i mitt vardagliga arbete som småföretagare med allt vad det innebär av kamp mot myndigheter, underbar personal, upptäcksresande i maten, återkommande gäster, renoveringar och planteringar och tuffa arbetsvillkor m a o en gott- och blandat blogg!

Du kan följa oss på FB facebook.com/SkivarpsGastgivaregard
och du kan följa mig på Twitter - @jeanette_gastis "

Följ via RSS

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons