135 miljoner kineser reser utomlands 2017

Kineserna reser i allt större utsträckning och 2021 väntas 192 miljoner kineser att resa utomlands och spendera 3300 miljarder kronor. Antal kineser som reser till Sverige ökar, men i totalt antal är kineserna fortfarande få. Japan är den största destinationen för kineser med kraftig tillväxt från tidigare år. Näst störst är Hong Kong. Europa får ca 16 % av alla kineser som reser utomlands. Av dessa reser de flesta till Frankrike, Tyskland och Italien. En bråkdel kommer till Sverige.

I princip alla kineser som reser har en smart mobil som de också flitigt använder på resan för att hålla kontakt med andra och söka information på resmålet. Majoriteten av de som reser har övergivit gruppresorna och köper individuella paket eller bokar delarna på egen hand. De som planerar sin nästa resa har också blivit säkrare på att boka på egen hand och hoppa över gruppresan. Dagens resenär från Kina är totalt annorlunda än de som reste för fem år sedan.

Det viktigaste vid val av resmål är säkerheten. Kineser åker inte gärna till städer/länder där det är oroligt. Näst viktigast är att besöka välkända turistmål och därefter kommer maten. De yngre kineserna är mycket mer intresserade av en äkta upplevelse av destinationen och de söker framförallt konst och kultur för att få en djupare känsla för platsen. Även den lokala maten är en del av destinationen, så glöm att kineser bara äter sin egen mat. Det känns lika inaktuellt som att en restaurang i Spanien eller Thailand måste servera köttbullar till svenskar.

Det är framförallt inom den digitala världen som besöksnäringen måste möte kinesernas behov. För att locka besökare från Kina är det dags att finnas på WeChat på kinesiska och även att acceptera betalningar på WeChat. Den som vill ha del av allt kineserna spenderar utomlands får se till att anpassa sig till målgruppens behov och önskemål. Om inte väljer kineserna ett annat land och en annan stad som bättre tillmötesgår deras behov och önskemål.

blog comments powered by Disqus

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons