Annons

AI eller inte AI?

zoom Exempel på automatisering - inte AI Anders Johansson
Exempel på automatisering - inte AI Anders Johansson
Det är många som säger att de arbetar med AI. Finns AI-lösningarna på riktigt eller blir hotellen lurade?
Annons

Det är väldigt många som använder Artificiell Intelligens (AI) när de talar om framtiden. Nu senast handlar två artiklar på Besöksliv.se om AI. Hotellbranschen har börjat använda AI och till och med utbildningarna undervisar i AI. Många talar om att gästen kan checka in och ut samt få mobila nycklar i sin smarta mobil eller att de arbetar med robotar. De flesta tror allt möjligt om vad AI kan göra redan nu och i framtiden.

Jag är nyfiken på vad AI egentligen kan göra i hotellbranschen och hur långt utvecklingen har kommit. Därför har jag läst sju böcker, minst 100 artiklar och tittat på många videoföredrag om AI de senaste två åren. Tidigare trodde jag att branschen stod inför en snabb omställning. Nu är jag mer säker på att det kommer att ta väldigt lång tid. Här är några reflektioner.

AI är drygt 60 år gammalt och har under åren haft både toppar och dalar. Just nu befinner vi oss i en topp till följd av att det idag finns en tillräckligt stor mängd data att analysera samt att kostnaden för datakraften på senare år har sjunkit drastiskt. Tyvärr kanske vi befinner oss just på toppen och nu är på väg till en besvikelse. Det var inte så enkelt med självkörande bilar, Siri och Alexa kan inte svaret på alla mina frågor och Google översätter inte alltid helt korrekt.

Det finns en mängd olika definitioner på AI och den vanligast handlar om att AI – står för Artificiell Intelligens och är program som efterliknar mänskligt beteende, tankeprocesser och beslutsfattande. Typiska uppgifter för artificiell intelligens är mönsterigenkänning, bildanalys, talförståelse, skapande av bevis och spel. AI blandas ofta ihop med automatisering som är förmågan hos ett system att utföra uppgifter utan att medverkan av en människa. Det typiska exemplet från hotellbranschen är att gästen checkar in och ut själv via sin smarta mobil. Detta har ingenting med AI att göra utan är ren automatisering. De flesta som svänger sig med termen AI menar egentligen automatisering.

Jag är i alla fall säker på att AI kommer att påverka hotellbranschen framförallt i mötet med gästen. Ett utmärkt område för AI är ett system som kan känna igen gästen (ansiktsigenkänning) och då antingen ge gästen access eller ge medarbetaren information om gästens namn och annat. Ett annat område är samtalet med gästen där AI systemet kan tala flera språk och svara på gästens vanligaste frågor. Ett tredje område kan vara att AI kan analysera en mängd data och presentera resultatet för hotellets medarbetare som eventuellt behöver fatta beslut.

Systemen måste utvecklas och det finns en berättigad kritik kring hur systemen programmeras. Det finns stora risker att utvecklingsteamets fördomar programmeras in i systemet. Vad ska systemet skicka för signal om personen inte är gäst på hotellet eller om personen är arg, deprimerad och självmordsbenägen som systemet kunde fastställa till 96 % sannolikhet? Hur ska systemet hantera en person som är överförfriskad? Kalla på en vakt eller ringa polisen beroende på hur överförfriskad? Det är många situationer som ska tänkas igenom väldigt noga, så nu blev det genast lite svårare med AI. Dessutom vill säkert hotellet lägga in sina egna värderingar som besluten ska baseras på.

De flesta leverantörer till hotellen arbetar inte med AI även om många hävdar detta. I en nyutkommen bok refererades till en undersökning som kom fram till att hela 40 % av alla AI-företag inte tillämpade AI utan bara ville rida på AI-vågen. Bara 30 % av de AI-tillämpningar som finns idag är korrekta. Problemet är att veta vilka.

Självklart ska vi ta till oss ny teknologi och det viktigaste är att hålla alla sinnen öppna för det nya som kommer, men vi ska heller inte låta oss luras att något är AI som inte är det. Hotellbranschen har fullt upp med att automatisera en mängd processer både för gästen och för de egna medarbetarna. Automatisering i kombination med värdskap kommer att ge nöjdare gäster och högre lönsamhet, så det finns all anledning att ta tag i dessa frågor redan idag.

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

För att stärka svensk måltidsturism behövs nya perspektiv och idéer från andra länder. Så resonerade Visit Sweden när de skickade iväg fyra företagare inom besöksnäringen på inspirationsresa till Skottland. Resultatet bl...