Annons

AI underlättar för housekeeping

zoom Housekeeping robot - HITEC 2019 Anders Johansson
Housekeeping robot - HITEC 2019 Anders Johansson
Housekeeping står i tur att få hjälp av AI
Annons

De senaste åren har det talats mycket om hur hotellen ska göra incheckning och utcheckning effektivare. Det har handlat om att förbättra gästupplevelsen i och kring receptionen. Nu är det äntligen dags att förbättra både arbetsförhållanden och gästupplevelsen inom housekeeping

I år är Minneapolis värdstad och här finns redan 5G i drift. Teleoperatörerna annonserar nya abonnemang och nya 5G-telefoner. Med 5G kan utvecklingen av Internet of Things (IoT) utvecklas i snabb takt. Hotellen kommer att få stor nytta av IoT där allt fler delar av hotellet kan vara uppkopplat framförallt inom housekeeping.

AI kommer nu till användning för housekeeping. Två företag visade leveransrobotar som kan underlätta arbetet för housekeeping. Hotell har stora problem att hitta medarbetare generellt och särskilt inom housekeeping som i USA dessutom betalar väldigt lite. Det här kan lyfta housekeeping till nästa nivå genom att ta bort en hel del tungt arbete och istället låta medarbetarna fokusera på att förbättra gästupplevelsen. Den här typen av robotar kommer inte att ersätta människor eftersom ingen vill utföra dessa tunga och tråkiga arbetsuppgifter.

Ett annan intressant lösning är en app för alla medarbetare men kanske mest för housekeeping. Appen innehåller alla instruktioner för hur ett rum ska städas och hur det ska se ut när gästen ankommer. En koppling till bokningen visar även vem som ska bo i rummet, så att det kan anpassas till rätt gäst. Den här typen av lösningar kommer att förbättra gästupplevelsen. En av de mest irriterande sakerna i ett hotellrum är när man är en person i rummet och det är bäddat för två personer istället för en. Det är ju dessutom inte särskilt miljövänligt att behöva tvätta två bäddset istället för ett.

Dessa båda exempel borde vara tilltalande för svenska hotell eftersom de delvis löser rekryteringsproblemet samt ökar produktiviteten och på köpet kan förbättra gästupplevelsen om hotellen gör det på rätt sätt.