Annons

Airbnb öppnar hotell

Hotellbranschen, städer och länder har varit irriterade på Airbnb för att de inte följer den gamla ekonomins regelverk. Uthyrare och gäster älskar Airbnb och tycker att detta är det bästa som har hänt i hotellvärlden på flera decennier. Hur gör då Airbnb för att fler intressenter ska gilla Airbnb?
Annons

Hotellbranschen, städer och länder har varit irriterade på Airbnb för att de inte följer den gamla ekonomins regelverk. Uthyrare och gäster älskar Airbnb och tycker att detta är det bästa som har hänt i hotellvärlden på flera decennier. Hur gör då Airbnb för att fler intressenter ska gilla Airbnb?

Nu kommer nästa skottsalva mot hotellen när Airbnb nästa år öppnar ett Airbnb hotell med 324 enheter (rum/lägenheter) som kommer att säljas enbart på Airbnb. Det första Airbnb-hotellet kommer att heta Niido – powered by Airbnb. Gästen styr allt via en app som hanterar allt från housekeeping, baggage och concierge.

Sedan 2106 har Airbnb även ett program – Airbnb Friendly Buildings Program, som innebär att ägaren av byggnaden kan få en del av intäkterna från uthyrning. Kanske kan detta program ändra många bostadsrättsföreningars beslut att inte låta medlemmarna hyra ut på Airbnb. Vore det inte ganska bra om bostadsrättsföreningen fick 15 % av intäkterna när medlemmarna i föreningen hyr ut på Airbnb. Den här idén är fortfarande i sin linda och idag är det ca 11 000 lägenheter som använder som av den här möjligheten.

Det planeras fler hotell som får tillägget ”powered by Airbnb”. Det som sticker mest i ögongen på hotellen är sannolikt att Airbnb tar en lägre provision än de OTAer som hotellen använder.

Varför ska det hela tiden komma massa nya saker så att man måste ändra sig? Kan det aldrig få vara som förr?

 

Nya utmaningar för hotellen

I år var temat på Pandox hotellmarknadsdag "vilken inverkan en dynamisk och osäker värld har på hotellbranschen". Talarnas budskap var klart och tydligt att hotellen måste hänga med i förändringarna för att överleva.
Annons

Tisdag den 21 november var det dags för Pandox årliga hotellmarknadsdag. Temat kanske indikerade att det kommer sämre tider, men slutsatsen efter att ha lyssnat på alla talare är att hotellbranschen går en ljus framtid till mötes. Det verkar nästan som om ingenting kan stoppa turismens tillväxt. Terror, krig, kriser, naturkatastrofer och epidemier blir bara små hack i utvecklingskurvan. Kanske är denna optimism ett litet varningstecken precis som en av talarna berättade om att hans städerska hade köpt hus i Florida strax innan finanskraschen 2008 och att han borde ha reagerat på att något kanske då inte stod rätt till i USA:s ekonomi. Prognoserna för turismen är att den har växt de senaste 10 åren och förväntas växa med 4 % per år de närmaste 10 åren. Turismen står för 10 % av BNP och har 300 miljoner anställda i världen. Nästa år behöver branschen anställa 12 miljoner personer om inte produktiviteten förbättras i snabbare takt än försäljningstillväxten.

Hela branschen står inför en förändringsprocess som innebär en avsevärt ökad produktivitet. Vi är egentligen mitt inne i processen och den gör ont för många hotell. Det första steget är digitaliseringen som redan gjort intåg i branschen i distributionsledet. OTA:erna har digitaliserat hela köpprocessen av övernattningar (i alla dess former) och har gjort ett så fantastiskt bra jobb att de kan ta 15-30 % av intäkterna i provision. Många hotell missade utvecklingen och får nu betala dyrt under en omställningsperiod. Nästa steg handlar om att robotar tar över en del arbeten som idag görs av hotellens medarbetare. Det handlar inte om robotar som ser ut som människor utan osynliga ”robotar” som t.ex. den smarta mobiltelefonen som själv checkar in och ut gästen, som ger personlig information och som är en fjärrkontroll för service under gästens vistelse på hotellet. De flesta administrativa uppgifter, som t.ex. bokföring, kommer i framtiden att skötas av smarta robotar. Ganska nära i tiden ligger ett nytt EU-direktiv att använda elektronisk fakturering vid offentlig upphandling. Detta innebär en besparing för svenska myndigheter och för leverantörerna, i det här fallet hotellen. Nästa steg är att alltfler robotar tar över de rutinuppgifter i hotellen som är repetitiva och enkla att utföra av just robotar. Tyvärr lär det dröja länge innan det finns en städrobot som städar hotellrum. Detta jobb är ännu så länge för svårt att klara för en robot. Några lösningar finns dock att köpa redan idag, t.ex. robotdammsugaren Maidbot som dammsuger rummet eller korridoren när städaren hanterar svårare uppgifter. En annan lösning är Relay som är en leveransrobot för bl.a. hotell. Dessa och andra nya lösningar handlar om att öka produktiviteten för att ha råd att upprätthålla en personlig service till alla gäster.

Det viktigaste är fortfarande att lägga fokus på att förstå vad hotellets målgrupp vill ha idag (och inte vad de ville ha för två år sedan). Idag handlar det om att bygga ett varumärke som gästen kan ha förtroende för, som är äkta och meningsfullt samt som skapar social förändring och långsiktig hållbarhet. Konsumenten ställer idag till och med krav på att varumärken ska ta ett lika stort socialt ansvar som det offentliga. Varumärken som innehåller någon form av delningsekonomi där man hyr istället för äger är mycket tilltalande för framförallt en yngre målgrupp. Allt fler konsumenter förskjuter sin konsumtion från att köpa saker till att konsumera upplevelser som ger minnen för livet.

En av grundarna till Zoku (i Amsterdam) berättar om idéerna bakom konceptet. Det mest slående är hur mycket tid de ägnade åt att förstå sin målgrupp innan de ens började designa hotellet. Mängder med intervjuer med en ganska smal målgrupp som har Generation Y:s sätt att tänka blev underlag för utvecklingen av konceptet. Jag har bott två nätter på Zoku och det är de bästa publika ytor jag någonsin har upplevt i ett hotell. Designen av konceptet är viktigt, men än viktigare är vem som får bli ”Sidekick” som alla medarbetare kallas. Med hjälp av smart teknologi har de flesta traditionella och onödiga rutiner eliminerats så att alla ”Sidekicks” kan fokusera till 100 % på att på ett personligt sätt ta hand om alla gäster. Den känslan kommer jag ihåg så fort jag tänker på min vistelse på Zoku.

Sammanfattningen av dagen är att förändringarna i omvärlden sker i en accelererande takt. Det blir allt svårare att hänga med i förändringstempot, men de som försöker hänga med är de som kommer att lyckas. Alla andra kommer att hamna långt efter och så småningom gå en plågsam död till mötes.

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.