Airbnb upplevelser förändrar besöksnäringen

Jag läser på lite mer om hur en hemsida ska utformas för att ge maximalt antal bokningar och hittar en sida som framhåller Airbnb som ett bra exempel. Jag tar en titt igen på Airbnb och påminns om att hotellen sannolikt fortfarande är upprörda över hela företeelsen Airbnb. Kanske är hotellen egentligen upprörda på myndigheterna i alla länder som inte har samma krav och regler på hotell som på de boenden som hyrs ut genom Airbnb.

Hemsidan, som är den första sidan man kommer till när man går till någons webbplats, är i alla fall väldigt bra. Den går rakt på sak och visar först av allt sökfunktionen för destination och datum, vilket de flesta har kommit dit för. Väldigt många hotells hemsidor är inte ens in närheten av att vara lika tydliga. Sökrutorna är dessutom "smarta" vilket innebär att de fylls automatiskt när användaren börjar söka. Om användaren är inloggad visas dessutom tidigare sökningar. Det underlättar för återkommande gäster. Sökknappen är röd och kontrasterar tydligt mot den vita bakgrunden. På många hotells webbplatser går det knappt att se bokningsknappen för att den har samma färg som allt annat på hemsidan.

Airbnb visar också tydligt upp vad som kan "köpas" på webbplatsen. Det första valet är ett urval av upplevelser, hem och utvalda destinationer. Det är lätt att skrolla och se mer av allt. Det handlar om att få besökaren att boka något av allt som Airbnb säljer. Hotell i Sverige är alldeles för försiktiga med säljande texter och bilder samt direkta uppmaningar att köpa/boka direkt på hotellets egen webbplats.

Airbnb började med boenden och har nu lanserat upplevelser och destinationer. Jag tittar lite på några av upplevelserna och kan konstatera att jag kommer att boka en upplevelse nästa gång jag är på en destination som har upplevelser. Visst låter det trevligt att lära sig att blanda en Bloody Mary av Shelley i Seattle som är domare i Bloody Mary-tävlingar runt om i världen. Att besöka ett mikrobryggeri i Osaka med Maek som bott i Osaka och skrivit böcker om ölkulturen i Osaka låter också väldigt intressant. Lär dig att laga paella av Sara i Barcelona är en annan intressant upplevelse. Upplevelserna handlar också om att träffa andra människor. De flesta upplevelser är för mellan 8-10 personer så upplevelsen får även en annan dimension än det faktiska innehållet.

Airbnb har skapat en fantastisk teknologisk plattform där den som vill iscensätta en upplevelse hittar den som vill delta i upplevelsen. Airbnb upplevelser finns ännu inte i Sverige, men när de kommer hit har vi i besöksnäringen chansen att nå ut till hela världen med våra fantastiska upplevelser på alla platser i Sverige.

blog comments powered by Disqus

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons