Annons

Använd inte TRevPAR

Det pågår en viktig diskussion om hur hotellen ska mäta sin verkliga framgång. Är RevPAR fortfarande det bästa måttet på framgång eller har RevPAR spelat ut sin roll i hotellens jakt på mått som verkligen driver resultatet istället för bara intäkterna. Är det total revenue management som gäller med mått som TRevPAR eller är det fokus på kostnaden för att skaffa bokningen som gäller med mått som NetRevPAR?
Annons

Det pågår en viktig diskussion om hur hotellen ska mäta sin verkliga framgång. Är RevPAR fortfarande det bästa måttet på framgång eller har RevPAR spelat ut sin roll i hotellens jakt på mått som verkligen driver resultatet istället för bara intäkterna. Är det total revenue management som gäller med mått som TRevPAR eller är det fokus på kostnaden för att skaffa bokningen som gäller med mått som NetRevPAR?

TRevPAR definieras som den totala intäkten i relation till hotellets kapacitet mätt som antal tillgängliga rum för den period som ska mätas. På engelska står TRevPAR för Total Revenue Per Available Room. Resonemanget kring att ha mer fokus på TRevPAR istället för RevPAR handlar om att hotellet har en stor andel av sina intäkter från annan försäljning än hotellrum. Genom sätta upp mål, mäta och följa utvecklingen av TRevPAR hamnar fokus på att öka TRevPAR och därigenom öka resultatet. Problemet är bara att försäljningen har olika värde för att skapa resultat. Här är ett exempel:

En gäst bor i ett rum i en natt och betalar 1800 kr för rum exklusive moms och frukost, men konsumerar inget i restaurangen eller baren. TRevPAR är 1800 kr. Den rörliga kostnaden för att producera rummet är 250 kr (högt räknat) så bidraget från den här gästen blir 1550 kr.

En annan gäst bor i ett annat rum och betalar 1300 kr för rum exklusive moms och frukost samt konsumerar 500 kr i restaurangen. Totalt spenderar gästen 1800 kr, så TRevPAR blir även i det här fallet 1800 kr. Den rörliga kostnaden för att producera rummet är 250 kr och råvarukostnaden i restaurangen är 35 %, vilket blir 175 kr. Bidraget blir 1800 kr – 250 kr – 175 kr = 1375 kr

I båda fallen är TRevPAR 1800 kr vilket kanske var samma som det uppställda målet. Revenue managern kan få den utlovade bonusen. Problemet är bara att de båda gästerna bidrar med olika mycket till vinsten. TRevPAR ger ingen hjälp i att styra försäljningen till den gäst som ger mest bidrag till vinsten.

TRevPAR är med andra ord inte alls något bra mått. Det kan till och med vara skadligt för hotellets lönsamhet att styra verksamheten mot TRevPAR.

Den andra diskussionen handlar om NetRevPAR, vilket är nettot efter kostnaden för att få bokningen per tillgängligt rum. Detta är ett mycket mer intressant mått att styra efter för att i första hand arbeta på att minska kostnaderna för att få bokningarna. Detta mått säger heller inte hela sanningen eftersom måttet fortfarande fokuserar på intäkterna, visserligen med avdrag för en del av kostnaderna, men måttet fångar inte in bidraget till vinsten.

Diskussionen om vilket mått som är bäst lär fortsätta.

 

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.
Annons

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.

 

Bortglömd basilika…

Salladsåsen är den bärande väggen i den nya torskrätten som vi kör nu på menyn. Proppad med smak men ändå lätt blir den en variant av den gamla hederliga peston fast utan nötter och parmesan. Såsen är en påminnelse om att det är fullt möjligt att frångå ”sås och potatis” tänket (även om jag, passionerat, älskar sås och potatis) ibland.
Vi bara mixar bladsallad, kapris, vitlök, bladpersilja, jalapeño lite Dijonsenap olivolja, sherryvinäger och basilika (skriver inte ens ut att det är basilika i rätten, den är med och höjer såsen som ”baskrydda” till grymma nivåer, men ingen skulle plocka ut den i såsen). Älskar att det är den bortglömda och misshandlade basilikan i såsen, tycker så mycket om smaken, ska börja använda basilika mer som baskrydda och höjare i bakgrunden, sjukt bra.