Att sälja hotellrum i en digital värld

Idag går boken "Att sälja hotellrum i en digital värld - så funkar det" till tryck. Visita gav mig i uppdrag att  göra en kartläggning av hotellens distributionskanaler i oktober förra året. Tanken då var att det skulle bli en rapport på ca 30 sidor som gav en översikt av hur hotellen kan sälja sina hotellrum i elektroniska distributionskanaler. Det material som som skickas iväg till tryck idag är betydligt mer omfattande och blev till slut en hel bok på ca 120 sidor. Bokens första del tar upp konsumentens förändrade beteende, hotellets möjligheter att synas på Internet och hotellens möjligheter att sälja hotellrummen digitalt. Bokens andra del är en praktisk del med checklistor för att komma igång. Hotellet får råd, tips och vägledning för att komma igång eller förbättra sin digitala närvaro på Internet och i distributionskanalerna.

Jag vill passa på att tacka Björn Arnek och Thomas Jakobsson på Visita, Annemarie Gubanski, Taktikon och Maria Ingelson på Nobis för att de varit bollplank och kritiskt granskat upplägg och innehåll. Ett ännu större tack till Niklas Edelström som gjort en fantastisk design som på ett pedagogiskt sätt hjälper läsaren att förstå och komma igång med den digitala närvaron.

Det är viktigt för hotell att bli mer digitala i sin marknadsföring och försäljning. Flera undersökningar som jag läst under arbetet med boken visar att hotell som har ett högt digitalt IQ både har högre RevPAR och högre lönsamhet än de som inte är lika duktiga inom den digitala världen. Boken kommer att finnas hos Visita inom två veckor. Beställ boken redan idag så att du snabbt bygger upp hotellets digitala IQ och därmed på sikt stärker hotellets lönsamhet.

blog comments powered by Disqus

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons