Design Hotels trendspanar

I veckan som gick deltog jag i Design Hotels ARENA som är kedjans årsmöte. I år deltog 250 personer från 195 hotell av de 306 hotell som ingår i Design Hotels, som numera är ett av de ca trettio varumärkena i Marriotts portfölj. Två av Marriotts chefer för lojalitetsprogrammet deltog i en frågestund på scenen och berättade att det nu finns ca 100 miljoner medlemmar i de två kombinerade lojalitetsprogrammen Marriott och Starwood. Arbete pågår med att flytta över alla Starwoods medlemmar till Marriott med bibehållen funktionalitet och förmåner. Detta kräver en hel del utveckling av programmet som väntas bli klar under 2019. Design Hotels siktar in sig på ungefär 1 miljon gäster, dvs ca 1 % av Marriotts totalt antal gäster skulle vara intresserade av Design Hotels erbjudande till marknaden.

Den 30 minuter långa frågestunden om lojalitetsprogrammet var i princip det enda som handlade om hotell under de två dagarna. Hela temat för konferensen handlade om hur vi ska kunna filtrera allt i vår omgivning för att kunna fokusera på det som är viktigt. Vi lever i "The attention economy" där alla vill ha vår uppmärksamhet och gör allt för att få den. Att hela tiden bli avbruten och byta fokus tar numera 40 % av den produktiva tiden. Smarta mobiler med appar föder "The economy of distraction". Vi har blivit upplärda att vara rädda att missa något. Alla på konferensen var tvungna att lämna ifrån sig sina smarta mobiler innan vi fick komma in. Detta ledde till att alla var tvungna att fokusera på det som hände på scenen.

Årets trendspaning handlade om nästa våg som kommer att förändra hotellens sätt att vara och arbeta. Lyx kommer att fortsätta att växa i snabb takt. Under 2016-2022 förväntas lyxhotellen växa med 4 % per år. Wellnes och meditation står högt på önskelistan för lyxresenärerna. Ta bort delar ur hotellet istället för att lägga till mer saker. Lyxresenären söker lugn för sinnet för att komma bort från det allt snabbare tempot i vardagen. Några hotellkedjor har börjat och erbjuder nu "Vitality Rooms".

Lugn för sinnet innebär absolut inte att det blir mindre teknologi utan snarare tvärtom. Teknologin utvecklas ännu mer för att göra alla delar av resandet och avkopplandet till bättre upplevelser. Nu kommer AR och VR att bli allt vanligare i hotell som vill locka de resenärer som har mest pengar att spendera. Den yngre generationen, millennials, ser resandet som en naturligt värld som de lever och arbetar i och uppskattar därför alla typer a teknologiska hjälpmedel för att förenkla vardagen.

blog comments powered by Disqus

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons