Annons

Design Hotels trendspanar

I veckan som gick deltog jag i Design Hotels ARENA som är kedjans årsmöte. I år deltog 250 personer från 195 hotell av de 306 hotell som ingår i Design Hotels, som numera är ett av de ca trettio varumärkena i Marriotts portfölj. Två av Marriotts chefer för lojalitetsprogrammet deltog i en frågestund på scenen och berättade att det nu finns ca 100 miljoner medlemmar i de två kombinerade lojalitetsprogrammen Marriott och Starwood. Arbete pågår med att flytta över alla Starwoods medlemmar till Marriott med bibehållen funktionalitet och förmåner.
Annons

I veckan som gick deltog jag i Design Hotels ARENA som är kedjans årsmöte. I år deltog 250 personer från 195 hotell av de 306 hotell som ingår i Design Hotels, som numera är ett av de ca trettio varumärkena i Marriotts portfölj. Två av Marriotts chefer för lojalitetsprogrammet deltog i en frågestund på scenen och berättade att det nu finns ca 100 miljoner medlemmar i de två kombinerade lojalitetsprogrammen Marriott och Starwood. Arbete pågår med att flytta över alla Starwoods medlemmar till Marriott med bibehållen funktionalitet och förmåner. Detta kräver en hel del utveckling av programmet som väntas bli klar under 2019. Design Hotels siktar in sig på ungefär 1 miljon gäster, dvs ca 1 % av Marriotts totalt antal gäster skulle vara intresserade av Design Hotels erbjudande till marknaden.

Den 30 minuter långa frågestunden om lojalitetsprogrammet var i princip det enda som handlade om hotell under de två dagarna. Hela temat för konferensen handlade om hur vi ska kunna filtrera allt i vår omgivning för att kunna fokusera på det som är viktigt. Vi lever i ”The attention economy” där alla vill ha vår uppmärksamhet och gör allt för att få den. Att hela tiden bli avbruten och byta fokus tar numera 40 % av den produktiva tiden. Smarta mobiler med appar föder ”The economy of distraction”. Vi har blivit upplärda att vara rädda att missa något. Alla på konferensen var tvungna att lämna ifrån sig sina smarta mobiler innan vi fick komma in. Detta ledde till att alla var tvungna att fokusera på det som hände på scenen.

Årets trendspaning handlade om nästa våg som kommer att förändra hotellens sätt att vara och arbeta. Lyx kommer att fortsätta att växa i snabb takt. Under 2016-2022 förväntas lyxhotellen växa med 4 % per år. Wellnes och meditation står högt på önskelistan för lyxresenärerna. Ta bort delar ur hotellet istället för att lägga till mer saker. Lyxresenären söker lugn för sinnet för att komma bort från det allt snabbare tempot i vardagen. Några hotellkedjor har börjat och erbjuder nu ”Vitality Rooms”.

Lugn för sinnet innebär absolut inte att det blir mindre teknologi utan snarare tvärtom. Teknologin utvecklas ännu mer för att göra alla delar av resandet och avkopplandet till bättre upplevelser. Nu kommer AR och VR att bli allt vanligare i hotell som vill locka de resenärer som har mest pengar att spendera. Den yngre generationen, millennials, ser resandet som en naturligt värld som de lever och arbetar i och uppskattar därför alla typer a teknologiska hjälpmedel för att förenkla vardagen.

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.
Annons

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.

 

Bortglömd basilika…

Salladsåsen är den bärande väggen i den nya torskrätten som vi kör nu på menyn. Proppad med smak men ändå lätt blir den en variant av den gamla hederliga peston fast utan nötter och parmesan. Såsen är en påminnelse om att det är fullt möjligt att frångå ”sås och potatis” tänket (även om jag, passionerat, älskar sås och potatis) ibland.
Vi bara mixar bladsallad, kapris, vitlök, bladpersilja, jalapeño lite Dijonsenap olivolja, sherryvinäger och basilika (skriver inte ens ut att det är basilika i rätten, den är med och höjer såsen som ”baskrydda” till grymma nivåer, men ingen skulle plocka ut den i såsen). Älskar att det är den bortglömda och misshandlade basilikan i såsen, tycker så mycket om smaken, ska börja använda basilika mer som baskrydda och höjare i bakgrunden, sjukt bra.