Annons

Förbättra din placering på Tripadvisor

zoom Tripadvisor
Tripadvisor
95 % av alla som ska boka ett hotell läser recensioner innan de bokar. Hur säkerställer hotellet att de hamnar högre än sina konkurrenter?
Annons

Många hotell undrar hur Tripadvisor rankar hotellet. Tripadvisor har över 660 miljoner recensioner som 455 miljoner besökare per månad tittar på innan de bokar resor. Tripadvisor är enligt nyligen genomförda undersökningar fortfarande den mest populära webbplatsen för recensioner.

Tripadvisor har under åren ändrat sitt sätt att räkna ut rankningen av hotellen. 2016 gjordes en stor ändring och senast i mars 2018 gjordes ytterligare en ändring som tar hänsyn till gästernas bedömning över tid. Detta betyder att ett hotell som under lång tid har fått bra recensioner kommer att rankas högre än ett hotell som de senaste månaderna gjort en uppryckning, men som fått en lägre bedömning tidigare.

Huvuddelarna i bedömningen av rankingen görs utifrån kvaliteten på recensionerna, hur nya recensionerna är och antalet recensioner.

Kvalitet

Varje gäst kan ge bedömning av hotellets kvalitet genom att markera en till fem ringar. Dessa visas som ett snitt för alla gästers bedömningar så att någon som funderar att boka hotellet snabbt ska få en bild av gästernas bedömningar av hotellet.

Nya recensioner

Gäster vill veta hur det är att bo på hotellet idag, inte för flera år sedan. Därför lägger Tripadvisor större vikt vid de senaste recensionerna än äldre recensioner.

Antal recensioner

De flesta som besöker Tripadvisor läser flera recensioner när de tittar på ett hotell. Om hotellet har många recensioner som ger samma omdömen kommer gästen att känna sig säkrare att hotellet verkligen levererar det de lovar. Även om hotellet har ett högt betyg kommer gästen ändå att vara osäker om det bara finns få recensioner. När ett hotell har fått tillräckligt många recensioner (hur många avslöjar inte Tripadvisor) kan Tripadviser bedöma vilken ranking hotellet ska ha.

Högre ranking på Tripadvisor

Den absolut viktigaste åtgärden för att hamna högre upp på listan är att förbättra gästupplevelsen. Om gästerna blir imponerade av hotellets service och produkt är det sannolikt att hotellet får fler positiva omdömen.

Läs alla recensioner på Tripadvisor och andra webbplatser för att hitta saker som gästerna inte är helt nöjda med. Förbättra dessa saker först och framförallt alla saker som inte kräver stora investeringar.

Ett sätt att öka antal nya recensioner är att ständigt be gästerna skriva en recension på Tripadvisor. Inkludera länkar i alla utskick till gäster som checkat ut nyligen.

Håll uppgifterna (både text och bild) om hotellet uppdaterade på Tripadvisor. Säkerställ att alla uppgifter är korrekta och ger rätt bild av hotellet för att ge gästen rätt förväntningar.

Till sist, säkerställ att du hanterar framförallt negativa recensioner genom att svara på dem och tala om vad du ska göra för att säkerställa att framtida gäster blir nöjda med sin upplevelse.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...