Gäster med smarta mobiler ställer krav på hotellen

USA har tagit ledningen inom den mobila världen och ligger nu långt före Sverige. Idag har hälften av USA:s befolkning smarta mobiler (ja du läste rätt 50 % av befolkningen). För ett år sedan hade bara 20 % av befolkningen smarta mobiler. Tillväxten är enormt snabb och mobil växer tre gånger snabbare än online. Hotellen hänger dock inte med i samma takt. På HITEC bekräftades att även i USA är hotellbranschen långt efter andra branscher inom teknologi. Precis som i Sverige där vi nu dessutom ligger en bra bit efter USA.

En av fyra sökningar kommer idag från en mobil enhet. 70 % av amerikanerna använder mobilen för incheckning på flyget. I år kommer 16 miljoner amerikaner att boka resor via mobilen. 2016 kommer 37 miljoner amerikaner att boka resor via mobilen. 70 % av restaurangbokningarna i bokningstjänsten Open Table bokas via mobilen. Amerikanen använder numera appar i den smarta mobilen mer än de använder mobilen för att ringa. 98 % åker inte hemifrån utan sin mobil.

I Sverige är vi på väg åt exakt samma håll. Vi som bor på hotell undrar varför hotellen inte hänger med i utvecklingen. Vad är det hotellen inte förstår? Det verkar inte som om hotellföretagens ledningar själva använder smarta mobiler än...

Här är några tydliga trender som hotellen måste hantera framöver:

  • Mobilen kommer att bli den viktigaste kanalen för allt i framtiden (bokning, marknadsföring, betalning, etc.)
  • Allt fler saker kommer att kopplas upp till Internet, t.ex. hissen, kylskåpet och TV:n och gästen kommer att kommunicera med alla saker.
  • Medarbetarna kommer att behöva appar för att ge bättre service och själva bli mer produktiva
  • Gästen kommer att ha högre förväntningar på gästservice och kräva en annan typ av leverans
  • Mobilen i kombination med sociala media ger gästen ännu mer makt att ge omdömen om hotellet eller restaurangen
  • Lojalitetsprogrammen flyttar in i mobilen
  • Marknadsföringen förändras eftersom det går att nå gästen direkt i mobilen
  • Gästen kommer att kunna navigera lättare inom anläggningen och du kommer att veta var gästen befinner sig i hotellet
  • Hotellet måste ha en mobil webbplats som är anpassad för smarta mobiler.
  • Större hotell måste ha en eller flera appar som gästen kan använda när de är i hotellet.

Det är bara att börja fundera på vad du kan göra för att hantera gästernas förväntningar. Stora hotell (över 200 rum) i USA har redan väldigt många olika appar för både gäster och medarbetare. Det tar bara tre månader att göra en app och kostnaden får du tillbaka på 100 dagar enligt föreläsarna på HITEC.

Amerikaner som börjat använda de amerikanska hotellens mobila webbplatser, bokning och appar kommer att tro att de har kommit till ett U-land när de bor på hotell i Sverige. Tänk att vi en gång i tiden var ledande inom den mobila världen...

blog comments powered by Disqus