Annons

Google Hotels kan ge fler direktbokningar

Google lanserade nyligen en ny version av Google Hotels för att förbättra informationen till alla som ska ut och resa.
Annons

Den nya versionen av Google Hotels är betydligt bättre än OTA:erna. Google har lyckats ge dig som konsument en bättre överblick med mer information än du kan få på andra ställen. Hela idén ligger inom ramen för Googles affärsidé att tillhandahålla information till den som behöver. Nej, jag tror inte heller nu att Google kommer att bli en OTA utan istället hålla fast vid sin grundidé att presentera relevant information på ett så bra sätt som möjligt. Bokningen får du göra där du brukar, men överblick och information på Google Hotels gör att det är enklare att börja där och ingen annan stans.

Söktermen du använder är ”Hotell nära x” där x är en stad, en sevärdhet, en stadsdel eller något annat som finns på en karta.

Jag testar att söka på Hotell nära Liseberg. Resultatet är intressant. Först kommer fyra annonser från Hotels.com, Booking.com, Nordic Choice Hotels och Scandic. Annonstexterna är de gamla vanliga med tillägget Liseberg. De är allmänna och säger mest att det finns olika alternativ att boka. Under annonserna kommer Google Hotels med bilder, betyg, priser och karta över många olika hotell (med priser). Det är enkelt att direkt i Google utan att lämna sökresultatet välja datum och söka efter lediga rum. Det här ger en snabbare och bättre överblick än tidigare och nu finns det ingen anledning att först gå till en OTA för att få överblick.

Det är lätt att välja ett hotell och få mer information. Är priset bra på det här hotellet? Det går att jämföra med hur hotellet har ändrat priset för de valda datumen de senaste 30 dagarna. Google berättar också om priset för de valda datumen är lågt, normalt eller högt. Det går också enkelt att jämföra priset med andra hotell i ett enkelt diagram.

De förbättringar Google har gjort kring hotellen finns också för restauranger. Det är enkelt att gå till Google kartor och bara skriva in ”Restauranger” i sökrutan, så kommer information med bild och betyg upp både i vänsterspalten och på kartan. Lättare än så här blir det inte att hitta bra restauranger.

Alla som har hotell och/eller restauranger måste nu ta tag i sin information som finns på Google. Det är bara att logga in på Google och börja med att säkerställa att informationen om din verksamhet är korrekt. En del information går att ändra och/eller lägga till, t.ex. bilder.

Nästa steg för hotellen är att säkerställa att din egen webbplats kommer upp som ett alternativ att boka ditt hotell i listan över på vilka webbplatser hotellet kan bokas. Det är lite svårare och lösningen är olika för olika typer av hotell. Om du inte finns med i listan lär dina direktbokningar minska framöver.

Det tredje steget är att köpa annonsplats på Google Hotels och här är det de vanliga reglerna som gäller för att räkna hem kostnaden.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...