Annons

Gör det lätt för gästen att välja independenthotell

zoom Independenthotell Anders Johansson
Independenthotell Anders Johansson
Independenthotellens högsta prioritet är att ha hög närvaro online för att locka gäster från det stora kedjorna.
Annons

När konsumenterna blir smartare i hur de söker och bokar hotell måste hotellets försäljnings- och marknadsansvariga uppgradera hotellets digitala närvaro för att vinna gästen. Det är de övergripande trenderna i hur människor tar till sig och bearbetar digital information som måste driva de digitala marknadsföringsstrategierna för independenthotell. Det räcker inte att bara finnas i den digitala världen utan att även lämna tydliga avtryck genom att ständigt uppdatera innehållet. Ett bra sätt att uppdatera information är att blogga regelbundet om saker som gästen är intresserad av.

En potentiell gäst som besöker ett independenthotells webbplats måste få tillgång till information som är intuitiv och sökvänlig. Dessutom måste innehållet vara aktuellt, korrekt och informativt. Allt digitalt innehåll på den egna webbplatsen, på metasökmotorer, på bokningswebbplatser och på andra ställen på Internet måste dessutom innehålla information som speglar hotellet på ett likvärdigt sätt. Konsumenten besöker flera webbplatser innan hen bestämmer sig och då är det viktigt att ge ett enhetligt intryck av hotellets information, erbjudanden och priser.

För att komma med i sökresultatet på t.ex. Google är det viktigt att tänka på hotellets positionering på marknaden och vilken målgrupp som hotellet attraherar. Bygg ett innehåll på webbplatsen som attraherar en specifik målgrupp så kommer Google att förstå att hotellet verkligen är rätt svar på målgruppens frågor. Det handlar om att vara ärlig och den viktigaste källan till äkta information för att komma högt upp i sökresultatet.

Independenthotell kan ta ut svängarna mer än kedjehotellen som på sina huvudkontor har bestämt att allt ska se ut på ett visst sätt och sedan går det i princip inte att ändra. Här är inte kreativitet välkommet eftersom det stör strukturerna och den övergripande varumärkespositioneringen. Dessa restriktioner finns inte för independenthotell. Kreativt tänkande som gör att hotellet står ut i mängden lär locka fler gäster.

Konkreta tips på hur ett independenthotell kan särskilja sig från kedjorna

  • Snabbhet – oftare uppdatera innehåll och hänga med i aktuella händelser
  • Kreativitet – roligare, fyndigare, smartare och därmed mer attraktiv
  • Äkthet – lokal förankring, entreprenörsdrivet och personligt

Självklart måste de tekniska delarna fungera som att sidorna är rätt inställda för sökmotorerna (SEO) och att hotellet får bra statistik från sin webbplats. Det finns många konsulter som kan hjälpa till med detta om det blir för tekniskt.

En kreativ digital närvaro kommer också att leda till att hotellet får fler bokningar direkt till sin egen webbplats. Många konsumenter har tröttnat på det standardiserade och söker nya upplevelser. De vill boka independenthotell så gör det lätt för gästerna att hitta hotellets egen webbplats.