Annons

Håller du dig uppdaterad?

zoom
Utvecklingen går i allt snabbare takt och det blir svårare att hålla sig uppdaterad om vad som händer och ännu svårare att försöka förstå vad som händer i framtiden.
Annons

Den första berättigade frågan är om det överhuvudtaget går att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur detta kan tänkas påverka framtiden. Jag tänkte dela med mig om hur jag gör för att hänga med så gått det går. Här är några ganska enkla idéer om vad man kan göra och vad man absolut inte ska göra.

Ta kontroll över informationsflödet

Idag är det lättare än man tror att styra informationsflödet. Det är enkelt att prenumerara på nyhetsbrev från avsändare som är trovärdiga, det är enkelt att lägga upp sökord och få Google att skicka en uppdatering om vad som hänt det senaste dygnet. Eftersom jag arbetar med revenue management och strategic pricing får jag varje dag ett mail om just dessa ämnen. Jag prenumererar på ett antal nyhetsbrev med information om hur hotellbranschen utvecklas. På ca 10 minuter per dag är jag uppdaterad om det viktigaste händelserna och trenderna i hotellbranschen.

Utforska nya idéer och lär nya saker

Utvecklingen händer överallt och därför är det viktigt att resa till olika platser, bo på nya hotell, äta på spännande restauranger samt delta i konferenser för att lära nya saker. Resor är alltid ögonöppnare och konferenser ger både kunskap och ett större nätverk. Tisdag den här veckan är jag på konferens om revenue management i London.

Läs böcker

Det är ett ständigt flöde av nya böcker. En eller flera författare har studerat ett ämne under lång tid och därefter och skrivit en bok som ger översikt och ofta råd och idéer kring utveckling. Böcker är en snabb genväg till ökad översikt och kunskap. Senaste månaderna har jag läst tio böcker om analys av data för att nå framgång i sin verksamhet. Dataanalys har en mycket stor potential inom hotellbranschen. Jag vill vara lite påläst när alltfler talar om hur artificiell intelligens kommer att påverka vår framtid och den bygger ju i grunden på data.

Media, underhållning och falska nyheter

I princip all nyhetsmedia har problem med trovärdigheten och med sin ekonomi. Spridning av falska nyheter som gynnar en politisk uppfattning sker numera blixtsnabbt via sociala media. Allt är vinklat och allt är rubriksatt så att läsaren ska lockas att betala för att få läsa vidare. Tro inte på allt som kommer från dina gamla källor. Det går inte att lita på någon idag. Den enda vägen att hitta sanningen är att hämta information från olika källor i hela världen. Börja med att läsa några utländska dagstidningar på nätet så kommer du att upptäcka att den bild svenska media målar upp av världen inte stämmer med uppfattningen hos andra källor. Slutsatsen är att minimera tiden som ägnas åt media.

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...