Annons

Hotell utan koncept når aldrig framgång

Hotellen blir allt mer lika och för gästen spelar det inte längre någon större roll var man bor. Det är samma rum med bra sängar, bra badrum, TV, wifi och annat som numera finns i alla hotellrum över hela världen. Bemötandet i receptionen är trevligt och in- och utcheckningarna fungerar som de brukar. Frukosten brukar ingå på hotell i Norden och den är också ungefär likadan på alla hotell. Dessutom är priset mer eller mindre också detsamma eftersom de flesta hotell tittar på sina konkurrenter när de justerar sina priser.
Annons

Hotellen blir allt mer lika och för gästen spelar det inte längre någon större roll var man bor. Det är samma rum med bra sängar, bra badrum, TV, wifi och annat som numera finns i alla hotellrum över hela världen. Bemötandet i receptionen är trevligt och in- och utcheckningarna fungerar som de brukar. Frukosten brukar ingå på hotell i Norden och den är också ungefär likadan på alla hotell. Dessutom är priset mer eller mindre också detsamma eftersom de flesta hotell tittar på sina konkurrenter när de justerar sina priser.

Resandet i världen har ökat med ca 4 % per år i många år, så hotellen behöver inte anstränga sig särskilt mycket för att få ett hyfsat resultat. De vanliga hotellen presterar inga toppresultat, men tillräckligt bra för att ingen ägare eller hyresvärd ska klaga.

Den som vill bli lite mer framgångsrik än de vanliga hotellen måste anstränga sig lite mer. Det behövs något mer än att bara vara ett vanligt hotell. Ett väl genomtänkt koncept som är skapat för en utvald målgrupp tydliggör att hotellet är annorlunda. Det finns många metoder för att skapa den perfekta upplevelsen. Den mest kända utvecklades av Pine och Gilmore för många år sedan. Den modellen är väldigt bra och fungerar utmärkt för att positionera sig.

För att överhuvudtaget få till ett bra koncept måste man börja med sin egen ambitionsnivå. Vad brinner ägaren/VD/beslutsfattaren för? Det måste finnas en passion för något och en ambitionsnivå som är lite större än att bara öppna och driva ett vanligt hotell. Nästa steg är att välja ut sin målgrupp som hotellet ska leverera upplevelsen till. Håll dig till en väl definierad målgrupp som inte är för bred. Om hotellet vänder sig till för många eller en för bred målgrupp blir konceptet otydligt och urvattnat. Idag söker väldigt många människor saker som är äkta. Vi är trötta på allt som är påklistrat och konstgjort. För att ett hotells koncept ska bli och uppfattas som äkta måste det vara tydligt förankrat i destinationen.

Jag är nyfiken på nyöppnade The Steam Hotel. Jag tror att de har alla tre delarna i konceptbyggandet. Ambitionen finns där. Ägarna tar i lite för att skapa något unikt. Målgruppen verkar vara definierad, men möjligen lite bred för att lyckas i Västerås. Hotellet är mycket väl förankrat i Västerås historia och tradition kring kraft. Hotellet är ju nytt, men det speglar den genuina kraftindustrin som destinationen förknippas med. Ett annat välkänt exempel på ett koncept som uppfyller alla krav är Icehotel. Ambitionen är hög. Målgruppen är utländsk som vill uppleva något helt unikt (och betala mycket). Förankringen till isen i Torne älv gör att konceptet bygger på något som är 100 % äkta. Icehotel har varit mycket framgångsrika i många år. The Steam Hotel kommer att bli det.

De vanliga hotellen är på väg att konkurrera ut varandra (när konjukturen vänder), medan hotell med tydliga koncept alltid kommer att överleva och fortsätta att vara framgångsrika.

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.
Annons

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.

 

Bortglömd basilika…

Salladsåsen är den bärande väggen i den nya torskrätten som vi kör nu på menyn. Proppad med smak men ändå lätt blir den en variant av den gamla hederliga peston fast utan nötter och parmesan. Såsen är en påminnelse om att det är fullt möjligt att frångå ”sås och potatis” tänket (även om jag, passionerat, älskar sås och potatis) ibland.
Vi bara mixar bladsallad, kapris, vitlök, bladpersilja, jalapeño lite Dijonsenap olivolja, sherryvinäger och basilika (skriver inte ens ut att det är basilika i rätten, den är med och höjer såsen som ”baskrydda” till grymma nivåer, men ingen skulle plocka ut den i såsen). Älskar att det är den bortglömda och misshandlade basilikan i såsen, tycker så mycket om smaken, ska börja använda basilika mer som baskrydda och höjare i bakgrunden, sjukt bra.