Annons

Hotelldirektörer kan inte driva restauranger

De flesta hotelldirektörers största problem är att skapa en framgångsrik restaurang med god lönsamhet. I många fall är restaurangen ett stort svårlöst problem och det är just därför driften av restaurangen måste skötas ordentligt på alla nivåer inklusive koncept, råvarukostnad, personalkostnad, positionering på marknaden och effektiv försäljning, marknadsföring och PR. Dessutom sker det mesta numera också i den digitala världen, så det gäller att finnas med på Google, Facebook, Tripadvisor, Foursquare och andra för att nå ut till rätt målgrupper.
Annons

De flesta hotelldirektörers största problem är att skapa en framgångsrik restaurang med god lönsamhet. I många fall är restaurangen ett stort svårlöst problem och det är just därför driften av restaurangen måste skötas ordentligt på alla nivåer inklusive koncept, råvarukostnad, personalkostnad, positionering på marknaden och effektiv försäljning, marknadsföring och PR. Dessutom sker det mesta numera också i den digitala världen, så det gäller att finnas med på Google, Facebook, Tripadvisor, Foursquare och andra för att nå ut till rätt målgrupper.

Det börjar med att hitta rätt koncept som ligger rätt i tiden och som är tilltalande för målgruppen. De flesta som tänker på en hotellrestaurang förknippar den inte med spännande, nytänkande och trendig. Det är snarare en nödlösning som ska passa alla. Det finns framgångsrika restauranger som ligger i hotell. De har genomtänkta och genomarbetade koncept och attraherar rätt målgrupp. Om du vill skapa en framgångsrik restaurang med god lönsamhet ska du börja med att skapa ett bra koncept för restaurangen.

Nästa steg är att hittta en ledare och förebild som vill driva restaurangen enligt det beslutade konceptet. Ledaren ska både hålla koll på kostnaderna, framförallt personalkostnaden, och säkerställa att alla i teamet arbetar mot samma mål.

Det tredje steget är att hitta och utveckla rätt team. Utbildning och träning av teamet är avgörande för att bli framgångsrik. Det är restaurangens team som är avgörande för att gästerna ska ge restaurangen goda omdömen som i sin tur attraherar fler gäster.

Bra koncept, en engagerad ledare och ett väl utvecklat team kommer att leda till framgång. Det låter enkelt, men är krävande i både engagemang och tid.

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.
Annons

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.

 

Bortglömd basilika…

Salladsåsen är den bärande väggen i den nya torskrätten som vi kör nu på menyn. Proppad med smak men ändå lätt blir den en variant av den gamla hederliga peston fast utan nötter och parmesan. Såsen är en påminnelse om att det är fullt möjligt att frångå ”sås och potatis” tänket (även om jag, passionerat, älskar sås och potatis) ibland.
Vi bara mixar bladsallad, kapris, vitlök, bladpersilja, jalapeño lite Dijonsenap olivolja, sherryvinäger och basilika (skriver inte ens ut att det är basilika i rätten, den är med och höjer såsen som ”baskrydda” till grymma nivåer, men ingen skulle plocka ut den i såsen). Älskar att det är den bortglömda och misshandlade basilikan i såsen, tycker så mycket om smaken, ska börja använda basilika mer som baskrydda och höjare i bakgrunden, sjukt bra.