Annons

Hotellen missar mobiltåget

zoom Tiden har stått stilla i hotellvärlden Anders Johansson
Tiden har stått stilla i hotellvärlden Anders Johansson
Antal mobiltelefoner i världen kommer att passera fem miljarder under 2019. Detta innebär att allt fler använder en mobiltelefon när de ska boka resor och hotellrum.
Annons

Det torde inte vara någon nyhet för dig som hotellägare eller hotelloperatör att antal mobiltelefoner i världen ökar, antal funktioner blir fler, antal appar och mobila webbplatser är näst intill oändliga. Du som äger, driver eller arbetar i ett hotell använder ju din smarta mobil hela tiden. Alla har i flera år förstått att den smarta mobilen de närmaste åren kommer att få en allt större betydelse.

Det är nästa del som jag överhuvudtaget inte kan förstå. Med insikterna om de smarta mobiltelefonernas frammarsch, varför missar hotellen tåget igen? Antal bokningar via mobila enheter ökade 3 till 10 gånger snabbare än bokningarna från en dator. Bokningar från en dator förväntas inte öka i framtiden utan planar ut och ligger kvar på samma nivå de kommande åren.

39 procent av bokningar som görs via en OTA görs på en smart mobil, medan endast 10 procent av bokningarna på hotellens egna webbplatser görs via smarta mobilen. Hotellen missar att hänga med in i framtiden och kommer aldrig att komma ikapp. Varför händer detta hotellbranschen igen och igen och igen?

Det är väl dags att vakna upp och konstatera att världen har förändrats. Teknologin har förändrats, konsumentens beteende, önskemål och behov har förändrats, konkurrensen om gästerna från mellanhänder har förändrats och nya generationer håller på att förändra världen. Hotellen har stått still i utvecklingen vilket i realiteten innebär att de gått bakåt i utvecklingen. Förutsättningarna för att driva hotell har förändrats i grunden vad gäller hur man skaffar sina gäster och hur man driver hotellet. Digitalisering har skett i alla branscher, även i viss grad i hotellbranschen, som fortfarande ligger trea från slutet strax före gruvnäringen och jordbruket. Det krävs ny kunskap och nya färdigheter för att bli framgångsrik inom hotellbranschen idag jämfört med förr. Det är nu dagas att ta in nya kunskaper i hotellföretagen för att ställa om till en nyare värld.

Vakna upp och inse att du inte har en aning om hur förändringarna i världen kommer att påverka din hotellverksamhet på några års sikt. Läs på och utbilda dig så att du förstår så mycket att du kan ta hjälp utifrån för att säkerställa att du överlever de kommande åren.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...