Annons

Hotellen missar tåget igen

zoom Priser för hotellrummen visas i sökresultatet Skärmavbild
Priser för hotellrummen visas i sökresultatet Skärmavbild
På bara två månader har Google lyft ambitionerna för att ge den som söker efter resor ännu bättre information.
Annons

Hotell har svårt att hänga med i den digitala utvecklingen och har hittills inte orkat lära sig var och hur hotellet måste synas för att få bokningar. Nu börjar det bli bråttom för att hotellen inte ska försvinna från kartan.

Google tog ett stort nästa steg genom att inkludera flygningar, hotell, paket och reseplaneringsverktyg på en egen webbplats (Google Resor), i Google Sök och Google Maps så sent som i mitten på maj. Syftet är att ge resenären en bättre översikt och bättre planeringshjälp än vad som finns idag. Här finns en översikt https://www.blog.google/products/flights-hotels/planning-trip-google-can-help/

Hotell kommer automatiskt att finnas med vid sökningar med den information som Google lyckas sammanställa från Internet. Här finns det gamla fula bilder, gamla texter och dåliga recensioner som visas upp samt att hotellet bara kan bokas via dyra bokningskanaler. Är det så här hotellen verkligen vill visa upp sig? Är det så här hotellen attraherar nya gäster?

Den andra vägen är att hotellet läser på om hur de kan säkerställa informationen på Google så att den visar rätt bild av hotellet samt att det finns en länk till att boka på hotellets egen webbplats. Det finns en mängd partners till Google som kan ordna så att hotellet syns med priser på hotellets egen webbplats.

Det är självklart att Google vill sälja annonser till hotellen. Det är gratis att söka, men Google måste också kunna tjäna pengar och har därför alltid låtit företag som vill synas betala genom att annonsera. Under 2018 spenderade Expedia och Booking 100 miljarder kronor i marknadsföring. Bland annonsörerna av hotell på Google är OTA:erna de största köparna där de spenderade en stor del av sina marknadsföringsbudgetar. Trots detta kan hotellen effektivt konkurrera om annonsplatserna och driva trafik till sina egna webbplatser.

Google hotels hjälper konsumenten att få en bättre överblick och förståelse för hotellens priser som för övrigt Google anser vara ett av de viktigaste kriterierna för att välja hotell. Redan i sökresultatet visas priser för de närmaste dagarna på hotellet. På hotellets sida i Google Hotels visas prisförändringar de senaste 30 dagarna, om det aktuella priset är lågt, mellan eller högt samt prisjämförelser med andra hotell. Behovet av att tänka igenom sin prisstrategi är större än någonsin. De hotell som saknar strategi för sina priser kommer att avslöjas av Google Hotels och sannolikt minska i trovärdighet hos konsumenten.

Handlingsplanen är följande:

  • Läs på om Google Hotels
  • Koppla hotellets bokningsmotor på den egna webbplatsen till Google Hotels
  • Experimentera med att köpa annonser
  • Lägg fast en prisstrategi för hotellet