Ingen strategi för distribution

De flesta hotell (och hotellkedjor) har alltid saknat en distributionsstrategi, dvs. en strategi för hur, var och till vilket pris de ska sälja sina hotellrum. Varje större förändring i hur bokningarna kommer till hotellen de senaste 30 åren har kommit som en blixt från klar himmel för hotellen.

Förr var det enkelt för hotellen för då var kunden (gästen) tvungen att kontakta hotellet – annars var det ju omöjligt att boka ett hotellrum. Hotellen satt i förarsätet och hade full kontroll på sina rum och priser. Varför fundera på framtiden när allt fungerade så bra.

Förändringarna började på 1980-talet då resebyråsystemen växte sig så starka att de över tiden blev globala distributionssystem. Resebyråerna och de stora företagen drev på utvecklingen för att rationalisera och få kontroll på resekostnaderna. Hotellen blev tagna på sängen och fick acceptera de nya kanalerna för att få företagens bokningar. Efter ett tag återfann sig tryggheten. Varför fundera på framtiden när allt fungerar så bra?

I slutet på 1990-talet växer Internet i popularitet. Nu är det konsumenten som driver på utvecklingen genom att ställa krav på bättre information, transparens och enklare sätt att boka resor och hotell. Externa aktörer, t.ex. Expedia, fångar upp konsumentens nya behov och startar resebokning på Internet. Affärsmodellen är ny för hotellen. Expedia vill ha ett nettopris och gör sedan ett pålägg för sin tjänst till konsumenten.  Många hotell tolkar detta som att tjänsten är gratis och i brist på andra lösningar skriver hotellen avtal med Expedia. Utvecklingen gick relativt långsamt och efter ett tag infann sig tryggheten. Varför fundera på framtiden när allt fungerar så bra?

De senaste åren har det funnits en imponerande innovationskraft hos en mängd entreprenörer inom resebokningsbranschen. Nya allt mer raffinerade system lanseras kontinuerligt. Alla går ut på att tillhandahålla en tjänst som är gratis för konsumenten och som betalas av hotellen och andra reseleverantörer. Hotellen har fullt upp med att hantera alla distributionskanaler. Det har blivit lite dyrare, men å andra sidan har det kommit bokningar från alla världens hörn. För de flesta hotell uppväger fördelarna nackdelarna med marginal. Det är så här det fungerar nu.  Varför fundera på framtiden när allt fungerar så bra?

blog comments powered by Disqus