Annons

Jantelagen hämmar besöksnäringen

zoom Lagom smak, lagom storlek, lagom miljövänlig, lagom nyttig Anders Johansson
Lagom smak, lagom storlek, lagom miljövänlig, lagom nyttig Anders Johansson
Alla är välkomna till Sverige. Här är vi lagom bra för alla eller är vi i själva verket bara mediokra och inte särskilt attraktiva för någon.
Annons

I Sverige vågar vi sällan ta ställning utan håller oss till det som folk tycker mest. Du ska inte tro att du är något säger Jantelagen som står för ett negativt sätt att beskriva attityder gällande individualitet och framgång. Man får inte sticka ut och tro att man är bättre än andra, det bästa är att vara en i mängden.

Jantelagen genomsyrar besöksnäringen främst i form av att de flesta vill vara lagom. Här i Sverige är i princip alla de ca 6000 *) företagen som driver övernattning i någon form mer eller mindre lagom. Alla välkomnar alla eftersom ingen gäst är bättre än någon annan. Det är bara när vi svenskar reser utomlands som vi kan ta ut svängarna lite mer och välja att vara lite mer individuella och t.ex. välja ett hotell som inte tillåter barnfamiljer. Hemska tanke om denna möjlighet skulle finnas i Sverige. Det skulle verkligen inte vara lagom.

Även de flesta av de ca 27 000 *) restaurangföretagen i Sverige är lagom bra. Av dessa fick 600 restauranger (bara 2 %) vara med i White Guide 2019. Detta innebär att 26 400 restauranger inte platsar för att de bara i bästa fall är lagom bra. Alla dessa har sannolikt något på menyn som passar alla. Numera finns det vegetariska alternativ och mat utan laktos och gluten på alla menyer. Alla ska kunna besöka alla restauranger. Alla är välkomna. Väldigt få vågar ta ställning för eller emot något. Vi är servila tjänare som erbjuder det som är lagom bra och passar de flesta. Många blir förundrade över att verksamheten inte lyckas bättre för det finns ju något för alla. Dessa alla är många, men ändå kommer inte tillräckligt många till just min restaurang.

Ingen kan vara bra på allt. Därför blir den som vänder sig till alla i bästa fall medioker, dvs. inte bra på någonting. En medioker verksamhet attraherar ingen. Jantelagen fungerar inte. Det är tvärtom som gäller för att lyckas. Du måste sticka ut och du måste tro att du är bättre än andra. Ta ställning och var tydlig med vad som är just din specialitet eller nisch. Gör något riktigt bra, så kommer du att bli attraktiv och locka till dig gäster från när och fjärran.

Ingen kan heller vara omtyckt av alla för alla har inte samma tycke och smak. Det är bättre att vara omtyckt av någon än av ingen. Ta ställning och var tydlig med vem du vill ska äta på din restaurang, bo på ditt hotell eller besöka din destination. Välj smalt och med omsorg de som du ska locka med ditt erbjudande.

En tredje viktig del i att sticka ut är talesättet ”du blir som du umgås”. Att bli som man umgås är ingen liten sak utan riktigt viktigt för alla som har mål och ambitioner. Alla som har en önskan att uppnå något specifikt eller bli på ett visst sätt vill umgås med andra människor som har samma intresse, mål och ambitioner. Det är helt enkelt så att dina gäster blir nöjdare om de träffar andra gäster som har samma intressen. Idag måste alla som vill lyckas bygga nätverk. Både hotell och restauranger kan vara rätt platser för nätverksbyggande om erbjudandet och målgruppen är tydlig.

Med rätt erbjudande lockar hotellet/restaurangen rätt målgrupp som träffar gäster med samma intressen som på plats bygger spännande nätverk som sticker ut och verkligen är bättre än andra. Det är så man får lojala gäster, för de vill inte vara utan en underbar upplevelse bland likasinnade.

 

*) Statistik från Tillväxtverket