Annons

Nu blir hotellen lurade igen

Efter tredje dagen fullmatad med seminarier och diskussioner med utställare på HITEC och HSMAI ROC i Toronto är det dags att summera vad som händer inom hotellteknologi och revenue management.
Annons

Efter tredje dagen fullmatad med seminarier och diskussioner med utställare på HITEC och HSMAI ROC i Toronto är det dags att summera vad som händer inom hotellteknologi och revenue management.

Besöksnäringen ligger långt efter andra branscher i digitalisering och håller än en gång på att bli lurade. Först blev hotellen lurade av telecombolagen som installerade wifi gratis mot att gästen betalade direkt till telecombolaget. Utvecklingen gick så snabbt att avtalen plötsligt var extremt dyra och dåliga. Lurade. Sedan kom OTAerna som ville ha nettopriser, vilket hotellen uppfattade som gratis. Rejält lurade den här gången, vilket visar sig först nu. Det stora samtalsämnet inom teknologi just nu är artificiell intelligens och röststyrning, t.ex. Siri från Apple, Bixby från Samsung, Google assistant, Watson från IBM och Alexa från Amazon. Flera utställare har redan lösningar för hur man talar med hotellrummet eller med andra system som används i ett hotell. Köp inte några röststyrda system! Teknologin är inte tillräckligt väl utvecklad än oavsett vad leverantören säger samtidigt som alla tävlar om vem som ska ta hem spelet om röststyrning.

En föreläsare gav svaret på varför så många hotell har svårt att hänga med i utvecklingen. ”Hotelldirektören föddes inte i den digitala världen”. Det finns säkert några hotelldirektörer som hänger med, men inte majoriteten. Förändringarna de närmaste åren kommer att vara större än de senaste tio åren. Det är nu det gäller att gå i pension eller att hänga med in i framtiden.

Det talas mycket om ”Big data”, dvs. hur ett hotell ska kunna använda all data de samlar i sina system. Det finns bra system som hjälper till att analysera data så att hotellen kan fatta bättre beslut som i sin tur ökar lönsamheten. Fokus flyttas från att maximera bruttointäkterna till nettointäkterna (efter kostnaden för att skaffa intäkterna). För att lyckas få ut rätt information krävs kompetens inom datavetenskap, analys och programmering eller att hotellet hittar en leverantör som har rätt kompetens. Oavsett om hotellet gör detta i egen regi eller med en systemleverantör så räkna med att kostnaden är hög. Den höga kostnaden beror på att det krävs specialistkompetens och rätt data. Marriott berättade att de i en beslutsmodell som de byggde i egen regi behövde köpa data för nästan en miljon kronor.

Det finns inga billiga lösningar som fungerar, men det finns gott om nystartade bolag som tror att de har hittat rätt formel för att sätta priset på hotellrummet. Ett av PMS-företagen arbetade med att integrera 20 nya startups som alla håller på med prisoptimering. Publiken i ett seminarium fick frågan om hur ofta de ändrar sina priser. Om de bara accepterar revenuesystemets rekommendation gör de inte sitt jobb menade föreläsaren. Varje revenue manager ska genomföra hotellets strategi och ändra priserna enligt strategin minst en gång per dag för minst 90 dagar framåt i tiden. Hotellen ändrar sina priser alldeles för sällan och gör dessutom fel när de bara följer efter sina konkurrenters prisändringar. Här har hotellen mycket kvar att lära.

Om hotellen ska lyckas parera de allt högre kostnaderna för att skaffa bokningarna måste de ändra fokus till intäkten efter avdrag för kostnaden för att få bokningen. Det börjar med att ta reda på vad kostnaden för att få bokningen är vilken är betydligt mer komplicerat än att bara titta på fakturorna. Nästa steg är analys för att hitta en intäkter som leder till högre resultat. De hotell som inte ändrar fokus kommer att få se sin lönsamhet urholkas än mer de närmaste åren. 

 

 

 

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.
Annons

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.

 

Bortglömd basilika…

Salladsåsen är den bärande väggen i den nya torskrätten som vi kör nu på menyn. Proppad med smak men ändå lätt blir den en variant av den gamla hederliga peston fast utan nötter och parmesan. Såsen är en påminnelse om att det är fullt möjligt att frångå ”sås och potatis” tänket (även om jag, passionerat, älskar sås och potatis) ibland.
Vi bara mixar bladsallad, kapris, vitlök, bladpersilja, jalapeño lite Dijonsenap olivolja, sherryvinäger och basilika (skriver inte ens ut att det är basilika i rätten, den är med och höjer såsen som ”baskrydda” till grymma nivåer, men ingen skulle plocka ut den i såsen). Älskar att det är den bortglömda och misshandlade basilikan i såsen, tycker så mycket om smaken, ska börja använda basilika mer som baskrydda och höjare i bakgrunden, sjukt bra.