Annons

Ny hotell-TV krav från gästen

zoom Hotellen visar tablålagd TV Anders Johansson
Hotellen visar tablålagd TV Anders Johansson
Jag befinner mig i ett modernt hotellrum i Miami i ett av de stora megakedjornas hotell. Jag vill titta på Netflix men det klarar inte det omoderna TV-systemet av.
Annons

Hur lång tid ska det ta för hotellen att komma ikapp med sina IT-investeringar för att kunna möta konsumenternas krav? En gång i tiden låg hotellen före inom teknologi och på hotell fick man ofta se det senaste inom teknologi. Det var nu längesedan, kanske är det redan 20 år sedan hotellen hade ett litet försprång inom teknologi. Nu verkar det mest handla om att försöka hålla liv i sina gamla system för att minimera klagomålen från gästerna.

Hotellrummet har den näst senaste versionen av hotell-TV-system med en modern smart-TV från Samsung. Systemet har video-on-demand för 20 USD + skatt per film. Helt osannolikt dyrt och vem är målgruppen för detta idag när de flesta filmer kommer på betalkanaler hemma lika snabbt som på hotellen. Hotellet har också en barnkanal mot betalning. Skulle den ersätta läsplattan som barnen sannolikt har med sig när de reser. Det finns även en vuxenkanal med porrfilmer som också kostar pengar.

TV:n innehåller också information från hotellet, som dock inte fungerar. Det finns information om att hotellet kan tillhandahålla spabehandlingar i hotellrummet, men inget sätt att boka.

Ett menyval är att streama musik. Äntligen en koppling till Spotify tänker jag hoppfullt, men där misstar jag mig. Här är det ytterligare en betaltjänst för 10 USD + skatt får jag streama musik i 24 timmar.

Uppkoppling av min laptop, läsplatta eller smarta mobil till TV:n kan jag bara glömma.

Det går att titta på en mängd tablålagda TV-kanaler. Såg ett helt nytt avsnitt av Simpsons igår där Homer Simpson säger att han är den enda kvarvarande personen i världen som fortfarande ser på tablålagd TV inklusive reklamen.

Jag kan bara konstatera att hotellens TV-system som inte har streaming eller uppkoppling till egen laptop, läsplatta eller smart mobil idag är helt otidsenliga och därmed riskerar att göra gästen missnöjd med sin vistelse och skapa dåliga recensioner. Teknologi i hotellrummet har återigen blivit ett sätt att konkurrera om de bästa gästerna.